Veurs Lyceum op weg naar Technasium

24 July 2019, 12:02 uur
Algemeen
mainImage
Veurs Lyceum
Van links naar rechts: Frans Richel, conrector onderwijs - Eugenie Zwanenburg, initiator Talentstroom Science, docent biologie - Cyril Rothkrantz, docent wiskunde en teamleider bovenbouw havo - Jojanneke de Goede, docent wiskunde - Charlotte van Thiel-Tuininga, rector Veurs Lyceum

Veurs Lyceum in Leidschendam is onlangs gestart met het introductieprogramma om het predicaat Technasium te verwerven. Samen met vijf andere middelbare scholen is het Veurs verwelkomd als kandidaat-technasium door Stichting Technasium. Als het introductieprogramma succesvol wordt afgerond dan kunnen in schooljaar 2020-2021 de eerste leerlingen op het Veurs kiezen voor Technasium. Het Technasium is een onderwijsstroom voor havo en vwo waarbij leerlingen in teams werken aan actuele, bètatechnische projecten van echte opdrachtgevers.

Het Veurs Lyceum doorloopt in schooljaar 2019-2020 samen met de andere kandidaat-technasia het introductieprogramma Technasium. Dit programma is erop gericht om het Technasium binnen de school op te zetten en vorm te geven. Als de school het traject succesvol afrondt en voldoet aan de kwaliteitseisen dan verkrijgt het Veurs het predicaat Technasium van Stichting Technasium. Bij de start van het schooljaar 2020-2021 kunnen leerlingen in de brugklas vervolgens kiezen voor het Technasium op het Veurs Lyceum.

Charlotte van Thiel-Tuininga, rector van het Veurs Lyceum ziet de toegevoegde waarde van het Technasium voor de leerlingen: “We zijn blij dat we zijn geselecteerd als kandidaat-technasium. Het technasiumonderwijs sluit heel goed aan bij ons onderwijskundig concept en de expertise binnen onze school met vakken als science en onze Talentstromen. Binnen het leergebied onderzoeken en ontwerpen gaan leerlingen aan de slag met vraagstukken en opdrachten uit de praktijk. Met plezier kijken we uit naar het verkrijgen van het predicaat Technasium, zodat we onze leerlingen actueel, bètatechnisch projectonderwijs kunnen bieden. Het biedt daarnaast mogelijkheden om de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren beter vorm te geven. Dit levert voor onze leerlingen een nog betere aansluiting op het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt op.”

In totaal zijn zes scholen gestart met het introductieprogramma Technasium. Dat zijn De Breul (Zeist), CSG Prins Maurits (Middelharnis), Huizermaat (Huizen), Ir. Lely Lyceum (Amsterdam), Purmerendse ScholenGroep (Purmerend) en Veurs Lyceum (Leidschendam). De kandidaat-technasiumscholen zijn uitgekozen door de bestaande technasiumscholen en Stichting Technasium, omdat ze een heldere visie op bètatechnisch onderwijs hebben. Ze hebben laten zien over de potentie en ambitie te beschikken om een volwaardig Technasium te worden. Na verwerving van het predicaat zijn de nieuwe technasiumscholen een waardevolle toevoeging voor het landelijke technasiumnetwerk.

Ria Sluiter, directeur van Stichting Technasium, is verheugd met het Veurs Lyceum als kandidaat-technasium: “Het Veurs Lyceum wil graag Technasium worden en ik heb er het volste vertrouwen in dat ze het introductieprogramma met succes doorlopen. Leerlingen kunnen dan vanaf schooljaar 20/21 kiezen voor Technasium.”

Op dit moment zijn er 94 middelbare scholen met het predicaat Technasium. Zij werken samen in 18 regionale netwerken. Een kandidaat-technasium sluit in de loop van het introductieprogramma aan bij een bestaand technasiumnetwerk in de eigen regio. In een netwerk werken meerdere technasiumscholen gezamenlijk aan de ontwikkeling en kwaliteit van hun technasiumonderwijs. Ze worden daarin begeleid door een netwerkregisseur van Stichting Technasium.

Het Technasium staat voor actueel, bètatechnisch onderwijs op havo en vwo. Voor leerlingen staat het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) centraal, waarbij ze in teamverband werken aan actuele, levensechte projecten. Dat gebeurt vanaf de brugklas tot en met het examen.

Doordat technasiumleerlingen al vroeg kennismaken met uiteenlopende sectoren, beroepen, onderwerpen en vraagstukken binnen de bètatechniek, worden ze goed uitgerust voor een weloverwogen keuze en verdere carrière in deze sector. Binnen het technasiumonderwijs ontwikkelen leerlingen de competenties en vaardigheden die ze nodig hebben, zoals creativiteit, ondernemendheid, communicatie, zelfsturing, samenwerking en projectmatig werken.

Docenten Onderzoek & Ontwerpen worden speciaal opgeleid om dit examenvak te geven. Ze hanteren een activerende didactiek en coachen leerlingen bij hun projecten. Ieder Technasium beschikt over een multifunctionele werkplaats. Er wordt gedurende het hele onderwijsprogramma nauw samengewerkt met bedrijfsleven en hoger onderwijs. Scholen met het predicaat Technasium zijn aangesloten bij Stichting Technasium. De stichting ontwikkelt het technasiumonderwijs, leidt docenten op, begeleidt de regionale technasiumnetwerken en bewaakt de kwaliteit.


Door: Veurs Lyceum