Zijn er nog wel verkeersdeskundigen met lef?

30 September 2025, 12:39 uur
Lokaal
mainImage
Archieffoto van de chaos op de Prinses Mariannelaan richting Rijswijk.

Marc Spaan stuurde de volgende ingezonden mail.

"Als toekomstig bewoner in de nabijheid van deze kruising, verbaas ik me over de wijze van aanleg, de structuur en de verdere inrichting van het kruispunt, met zebra's, bebording, strepen, haaietanden etc. Hier is niet gekozen voor een goede veilige verkeersafwikkeling, maar kreeg van alles een 'plek(je)', waar het eigenlijk niet kan.

De realiteit .....

Fiets- en het voetgangersverkeer heeft te veel opties op deze zéér drukke kruising. Deel vd fiets (voetganger) oversteken kan weg : Nl. Rechtdoor LvNOE (DH -> VB) Parkweg, immers meeste fietsers/voetgangers kiezen voor richting Marialaan of voorlangs de Kerk (Maak dan ook echt breed 2 richtingen fietspad) en haal fiets + voetpad ad A12 zijde gewoon weg = extra rijstrook voor verderop rechts af richting Mariannelaan. Of Extra P-plaatsen. Scheelt zomaar veel oponthoud van afslaand verkeer A12 richting Parkweg. Idem van LvNOE (DH) naar A12/Maanweg.

Resultaat ?  Aantal schakelingen van de verkeersinstallatie neemt af. Verbied linksafslaand verkeer vanaf Pr. Bern hardlaan r. LvNOE/r Parkweg/Mariannelaan. Ook zo'n gevaarlijke en verkeersvertragende afslag, gelet op verkeersdrukte vanaf Maanweg/A12.  Verdeel lokale verkeersstroom via Rozenboomlaan / Parkweg -> Mariannelaan. Overig verkeer. Voorburg-West kan via Maanweg rechtdoor vanaf Pr. Bernhardlaan en onder A12 door voor l.a. of rechtdoor.

Fietsverkeer moet beter geleid worden naar / over Horvettestraat, lees een echt fietsspad r. de middelbare scholen....Vraag me oprecht af of er nog wel verkeersdeskundigen zijn met 'lef' = Kiezen. Spaghetti diagrammetje maken, wat het werkelijke gebruik is, om vervolgens de flow te verbeteren en vooral te versimpelen.

Doel is het verminderen van de keuzes, sowieso beter voor heel verkeers NL, om deze vervolgens beter te faciliteren  = Meer ruimte voor de (bredere) fietspaden en b.v. minder brede stoepen, echter wel vrij van obstakels als schakelkasten en de overdaad aan nutteloze bebording waar zelden opvolging aan wordt gegeven, of, op wordt gehandhaafd.

Geluid

Tenslotte, geluiddempend asfalt zou helpen. Heden ten dage is duidelijk te horen dat het asfalt rondom de kruising het verkeersgeluid versterkt ( 61 - 75 dB, regelmatig 110-120 (sirenes)) in plaats van dempt. Ook een (foute) keuze.  Er komt veel herrie van het kruispunt, vooral bij optrekkend verkeer en een vochtige weg. Vanwege het type asfalt. Meer dB's dan van de A12 (door maatregelen). Duidelijk is, dat bewoners minder van belang zijn dan het economische asfaltplaatje, in dit gebied rondom de kruising. 

Verbeter de flow, verbeter/versimpel de infra, versterk het groen dmv meer 2-5 meter heesters tussen en onder de bomen.

PS 'Groen' 

Verbeter, herstel de watergang, de drooggelegde sloot langs Prins Bernhardlaan / Marialaan, doet de bomen geen goed. Ik zie dat gezonde (oude) bomen het zwaar hebben, vooral door gebrek aan water/beluchting vanwege het type asfalt : Water komt niet langer door  (Prins Bernhardlaan 1e 100m vanaf kruising) maar beland in het riool.

Kerk

De Kerk heeft bouwkundige schade opgelopen sinds drooglegging van de sloot aan de Marialaan. Deze schade neemt de laatste tijd toe (Droogte/grondwaterstand?). Trillingen, zettingen vinden plaats, er is nu een grote scheur van > 5 meter, horizontaal, in de hoofdbeuk van de kerk ontstaan. Het gebinte staat dus onder grote spanning, waarschijnlijk een funderingsprobleem.

(Ander topic, maar wel iets voor de krant om aan te snijden. Bomen rondom de kerk zijn gekapt voor niets, geen her-ontwikkeling van de kerk tot woningen. Het Rijksmonument verloedert. Maatschappelijke functie herstellen? Bibliotheek? Dans, zang, buurtfunctie, concerten? Mooi topic....

Noodzakelijk rondom kruising. Dubbel /Tripple zwaar glas, dure geluidsreducerende ventilatieroosters,  een pui zonder openslaande ramen (geen naden) maakt het nog een soort van bewoonbaar. Dat, is wat mij opviel. Dit na een paar 'confrontaties' in de omgeving van het kruispunt als toekomstig bewoner.