Hoe steunt gemeente de lokale ondernemers in winkelgebieden?

7 May 2021, 16:57 uur
Lokaal
mainImage
De gemeente blijft oproepen om toch vooral bij de lokale ondernemers inkopen te doen.

De gemeente Leidschendam-Voorburg  steunt de ondernemers in de vier winkelgebieden door middel van een halvering van de reclamebelasting dan wel een bijdrage aan de kosten voor de promotie van de winkelgebieden. Gezien het belang van de lokale ondernemers en winkeliers voor de economie en werkgelegenheid acht het college het van belang om juist de lokale winkelgebieden te ondersteunen.

De ondernemersfondsen (van het Huygenskwartier en Leidschendam-Centrum) en de winkeliersverenigingen (van de Julianabaan en de Mall of The Netherlands) besteden deze subsidies van de gemeente voor drie doeleinden:

1. Decoratie van het winkelgebied
De contracten voor bijvoorbeeld het ophangen en verwijderen van de kerstversiering liepen gewoon door. Daarnaast wilden de winkelgebieden aantrekkelijk blijven voor de winkels die wel open mochten blijven en voor de horeca die via afhaal nog enige inkomsten probeerden te verwerven. Ook de plaatsing en het onderhoud van bijvoorbeeld planten- en bloembakken valt hieronder.

2. Communicatie
Ook de communicatie is voortgezet tijdens de coronacrisis al had deze soms een ander karakter. Er zijn campagnes ingezet als ‘Support Your Locals’ en ‘Wees Loyaal Shop Lokaal’. Hierbij zijn advertenties en A0 borden ingezet. Zo is er een voucheractie ingezet om met name nieuwe bewoners van de Binckhorst te wijzen op de winkels in Voorburg. Via communicatiemiddelen, zoals banners, zijn inwoners opgeroepen lokaal te winkelen en zijn zij gewezen op zaken als click & collect en afhaal-mogelijkheden bij de plaatselijke horeca.

3. Evenementen
Ook de evenementen hebben deels doorgang gevonden zij het op een andere manier. Te denken valt hier bijvoorbeeld aan een online modeshow met livestream in samenwerking met Support Your Locals. Er is onder meer geld gestoken in het maken van filmpjes die via de sociale media zijn verspreid. Tot slot is er in de meeste gebieden door de besturen extra aandacht besteed aan de betrokkenheid van de ondernemers in de gebieden door ze op verschillende moment een hart onder de riem te steken door een attentie bij hen te laten bezorgen, In de vorm van gedrukte kaart of een taartje namens het bestuur.