'De Binckhorst: goed verbonden, maar tegen welke prijs?'

27 February 2025, 09:28 uur
Lokaal
mainImage
Gemeente Den Haag

M. Damming is ben een betrokken inwoner van Voorburg-West en doet mee aan alle participatiebijeenkomsten over de Vlietlijn. De inwoner is  al jaren bezig met de HOV/Vlietlijn en schreef de volgende ingezonden mail.

Ooit een druk bedrijventerrein, groeit de Binckhorst nu uit tot een moderne woonwijk met veel hoge woontorens. Met 12.500 nieuwe woningen gepland voor 2040 rijst de vraag: hoe is de bereikbaarheid geregeld? Het antwoord is simpel: uitstekend. Wethouder Van Asten benadrukte dit tijdens de raadvergadering over de onderdoorgang bij de Trekvlietbrug van 19 december 2024: "De Binckhorst behoort tot de best verbonden gebieden van Den Haag."

Sterke OV-verbindingen

De Binckhorst ligt strategisch tussen vier belangrijke stations: Den Haag Centraal, Den Haag HS, Laan van NOI en Station Voorburg. Vanaf Den Haag Centraal zijn er directe treinverbindingen naar alle uithoeken van Nederland, terwijl de RandstadRail een snelle metroverbinding met Zoetermeer en Rotterdam biedt. Ook Den Haag HS biedt een belangrijke intercityverbinding, wat de toegankelijkheid van de wijk verder vergroot. Daarnaast is de wijk goed bereikbaar per bus. Lijn 28 rijdt via Voorburg naar het centrum van Den Haag, terwijl lijn 26 Ypenburg en de Vinex-wijken verbindt. Lijnen 23 en 24 bieden alternatieve routes richting Scheveningen, de binnenstad en Kijkduin. Met nachtbussen blijft de wijk ook in de late uren bereikbaar.

Om de doorstroming te verbeteren, wordt binnenkort hopelijk begonnen met de aanleg van een vrije busbaan langs de Binckhorstlaan tussen de Zonweg en de Mercuriusweg. Hierdoor zal bus 28 vlotter kunnen doorrijden, wat een reistijdwinst van vijf minuten oplevert. Momenteel worden buslijnen 26 en 28 in de namiddag omgeleid vanwege verkeersdrukte. Een vrije busbaan langs de Zonweg zou hierin mogelijk een structurele verbetering kunnen bieden.

De auto ‘wegdenken’ is wishful thinking. De ligging van de Binckhorst maakt het aantrekkelijk om te kiezen voor lopen of fietsen. Met de nabijheid van grote stations en goede busverbindingen wordt autobezit voor veel nieuwe bewoners (bijna) overbodig. Dit sluit aan bij de wens van de overheid om duurzame mobiliteit te stimuleren. Toch is het belangrijk te erkennen dat niet iedereen zonder auto kan. Er moet daarom voldoende aandacht en ruimte zijn voor parkeerfaciliteiten, zowel voor bewoners als voor bezoekers en werknemers in de wijk. Mensen die minder mobiel zijn, ouderen of gezinnen met jonge kinderen, moeten niet buitengesloten worden in de plannen. Ook voor werkenden die afhankelijk zijn van de auto – bijvoorbeeld door onregelmatige werktijden of een werkplek buiten de regio – mag het leven niet onnodig ingewikkeld worden gemaakt. Een gebalanceerde aanpak, waarin duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd zonder de auto volledig uit te bannen, is essentieel voor een inclusieve en toegankelijke Binckhorst.

Toekomstige mobiliteit: een tram of een flexibel alternatief?

Gezien de sterke OV-verbindingen van de Binckhorst lijkt uitbreiding van het openbaar vervoer in eerste instantie niet nodig, maar de verwachte toename tot 12.500 woningen in 2040 maakt dit toch een reële overweging. In deze ontwikkeling krijgt de Vlietlijn een centrale rol, deze tramlijn moet Station Den Haag CS verbinden met Station Voorburg en met Rijswijk (Delft). De geraamde kosten voor dit project bedragen €573 miljoen inclusief btw, met een aanvullend No-Regret Pakket van €167 miljoen. Belangrijke uitgaven, zoals de lange half-verdiepte betonnen bak bij de Sporendriehoek en Supernovaweg en de uitkoop van ondernemers langs het tracé (Lekstraat, Binckhorstlaan en Bink 36), zijn nog niet eens meegerekend. Door inflatie daarbij op te tellen, zouden de uiteindelijke kosten vermoedelijk richting de €1 miljard kunnen gaan.

Ter vergelijking: de Rotterdamsebaan, een vier kilometer lange verbindingsweg met ondertunneling, Victory Boogie Woogie Tunnel, tussen Den Haag en knooppunt Ypenburg, werd gerealiseerd voor €684 miljoen inclusief btw.

Een dure gok terwijl de exploitatie onzeker is. Ondertussen wil de Rijksoverheid €110 miljoen bezuinigen op de exploitatie van het openbaar vervoer in de grote steden. Lokale bestuurders en de MRDH lobbyen al maanden tegen deze korting, maar het is allerminst zeker of zij succes zullen boeken. Dit roept een fundamentele vraag op: wat als de Vlietlijn er komt, maar de exploitatiekosten onbetaalbaar blijken?

Een alternatief zou een elektrische busverbinding met langere ‘gelede bussen’ kunnen zijn. Deze kan meegroeien met de toename van bewoners in de Binckhorst en biedt mogelijk een kostenefficiëntere en flexibelere oplossing dan een vaste tramlijn. De vraag blijft hoe de Binckhorst in de toekomst het beste bereikbaar kan blijven. Zijn grootschalige investeringen in vaste infrastructuur noodzakelijk, of biedt een flexibel openbaar vervoersysteem een betere oplossing? Dit is een belangrijke afweging voor beleidsmakers in de verdere ontwikkeling van de wijk. En vergeet daarbij ook niet de mensen die, om wat voor reden dan ook, afhankelijk zijn van een auto voor hun vervoer.