'Blij met de komst van statushouders in Leidschendam'

24 June 2026, 16:14 uur
Lokaal
mainImage
ANP

Hierbij reageer ik graag op uw oproep om mijn mening over de tijdelijke woonlocatie voor statushouders te geven.

Ik woon zelf in de Van Ruysdaellaan en ik ben erg blij met de komst van statushouders. Het debat over asielmigratie is zo opgeblazen, terwijl ik in mijn directe omgeving nog nooit in contact ben gekomen met mensen die zijn gevlucht. Ik wens iedereen een veilige plek toe, om een gelukkig leven te kunnen leiden, zonder angst om vervolging of oorlog. Ik realiseer me dat ik zelf altijd in veiligheid heb kunnen leven. Dat voelt daardoor vanzelfsprekend, terwijl het dat natuurlijk niet is. 

Nederland is bovendien een ontzettend rijk en gelukkig land. Dat zie ik als een extra verantwoordelijkheid om mensen een nieuwe veilige thuisplek te geven. 

Dat de welvaart, en daardoor het welzijn, niet eerlijk verdeeld is, is me duidelijk. De sterkste schouders dragen niet de zwaarste lasten. Zorgen over een betaalbare woning en weinig vertrouwen in de overheid zijn begrijpelijk en reëel. Laten we er met z'n allen voor zorgen dat er duurzame oplossingen komen voor de reële problemen, en laten we niet onschuldige mensen afschilderen als gevaarlijk.

 

Ik hoop in ieder geval dat de aanwezigheid van statushouders in mijn straat een verrijkende ervaring is voor mijzelf en andere buurtbewoners. Ik kijk ernaaruit om activiteiten samen te ondernemen met de nieuwe bewoners en zo ook meer te leren over hun perspectief.

Met vriendelijke groet,

Nina Kroese