Zorgen over verkeersveiligheid in Leidschendam-Voorburg

15 April 2025, 07:39 uur
Lokaal
mainImage
ANP

Verkeersveiligheid is een onderwerp dat ons allemaal raakt.

Men neemt immers vrijwel allemaal dagelijks deel aan het verkeer, wandelend, fietsend, of gemotoriseerd en allemaal willen we ook weer veilig thuiskomen. Tijdens de commissievergadering van de raad op 1 april jl. was er dan ook terecht aandacht voor het Actieplan verkeersveiligheid. 

De CDA-fractie Leidschendam-Voorburg is blij met het Actieplan verkeersveiligheid.  CDA-fractievoorzitter Ron van Duffelen: “Het CDA is onder de indruk van het werk dat is verricht, het inzicht in de verkeersveiligheidssituatie dat wordt geboden en de participatie die met de wijkprikker heeft plaatsgevonden. Complimenten daarvoor.” Het neemt evenwel niet weg dat de CDA-fractie nog wel enige vragen en opmerkingen heeft bij het Actieplan. 

Om onze gemeente verkeersveiliger te maken en het doel om nul vermijdbare verkeersslachtoffers in 2050 te bereiken dienen zowel de gemeente, als inwoners maatregelen te nemen. Voor het CDA is het belangrijk dat de gemeente maatregelen treft om de verkeersveiligheid te vergroten en onze inwoners zich bewust zijn van hun gedrag in het verkeer en daarin te anticiperen. ”Voor het CDA gaat bij verkeersveiligheid het één niet zonder het ander. Voor het CDA is verder van belang dat bij de uitwerking van het Actieplan de gemeente de wijken betrekt. Inwoners kennen hun wijk en weten welke situaties verkeersonveilig zijn,” aldus Van Duffelen. 

Het CDA ziet wel graag dat in het Actieplan concrete activiteiten met concrete data worden beschreven. De urgentie is er, maar vertaald zich nog niet altijd in de ambitie. Het CDA ziet graag meer urgentie op het terugdringen van de maximumsnelheid naar zoveel mogelijk 30 km/u-inrichtingen, het veilig inrichten van wegen en van de schoolomgeving. Het CDA is verheugd met het vooruitzicht om schoolzones verkeersveiliger te maken. “Voor het CDA is de verkeersveiligheid in een schoolomgeving prioriteit. In Den Haag draait een pilot ‘schoolstraat nieuwe stijl’, waarbij de straat waaraan de school ligt tijdens haal- en brengtijden wordt afgesloten. Het is interessant te zien of deze pilot ook in onze gemeente bij kan dragen aan verkeersveilige schoolzones.” vervolgt Van Duffelen. 

Het CDA maakt zich voorts zorgen over de verkeersveiligheid voor de zwakkere verkeersdeelnemers. Uit de bijlagen bij het Actieplan blijkt zonneklaar dat voetgangers en zeker fietsers veel vaker bij verkeersincidenten betrokken zijn dan andere verkeersdeelnemers. Met de toename van het aantal elektrische fietsen en zeker de fatbike komt de verkeersveiligheid verder onder druk te staan. De fatbike, als ook het parkeren van deelscooters in de openbare ruimte wordt door inwoners als storend, hinderlijk en daarmee gevaarlijk in het weggebruik ervaren. In het Actieplan is voorts opgenomen dat het terugdringen van automobiliteit een directe invloed heeft op het verbeteren van de verkeersveiligheid. “Verkeersveiligheid gaat ons allemaal aan. Het beperken van automobiliteit met autoluwe zones, of het beperken van de maximum snelheid tot 30 km/u draagt aantoonbaar bij aan het beschermen van de zwakkere verkeersdeelnemers. Onze inzet moet daarop gericht zijn,” besluit Van Duffelen.