De geplande Vlietlijn is weliswaar een moderne, bovengrondse tramlijn, maar deze leidt tot extra knelpunten en extra overlast, bijvoorbeeld in Voorburg-West bij de A12 oprit-Maanweg. Maar dit roept veel weerstand op.
"Onze snelgroeiende regio heeft juist behoefte aan serieuze, toekomstbestendige verbindingen, aldus Burgersupport Koningscorridor. Het beleidsdocument ‘Masterplan CID Binckhorst’ uit 2022 beschouwt de (ondergrondse) Koningscorridor reeds als een regionale noodzaak, maar dit plan wordt dus nu terzijde gelegd", aldus Burgersupport Koningscorridor
Voorstel ‘Gelede bussen + Koningscorridor’
Burgersupport Koningscorridor stelt de volgende stappen voor:
1. Langdurige tijdelijke oplossing (LTO): gelede bussen. Creëer hoogfrequente busdiensten op het Vlietlijn-tracé met 18-meter lange gelede (harmonica)bussen, om nu en direct in te spelen op de groeiende behoefte aan capaciteit voor ontsluiting van de Binckhorst naar Voorburg en Rijswijk.
2. Structurele oplossing: de aanleg van de Koningscorridor-metrolijn. Deze ondergrondse metroverbinding lost juist de groeiende bovengrondse problemen op. Met haltes op knooppunten als Zoetermeer, Transferium Prins Claus plein /ADO Stadion, Binckhorst, Den Haag CS en Scheveningen biedt deze metro een structurele OV-oplossing voor de rest van deze eeuw, en een impuls voor economische en maatschappelijke activiteiten. Het Transferium wordt een OV-hub en daarmee dé plek waar automobilisten op e metro overstappen, om snel en zonder overlast in Den Haag en Scheveningen te komen.
Waarom dit noodzakelijk is?
Burgersupport Koningscorridor benoemt de volgende zaken waar de regio behoefte aan heeft:
Economie: snelle verbindingen stimuleren de economische groei in de hele regio Haaglanden.
Leefbaarheid: snelle verbindingen maken het aantrekkelijk in de regio te (blijven) wonen en/of werken.
Duurzaamheid en ruimtewinst: ondergronds transport zorgt voor een schonere, stillere stedelijke omgeving met meer ruimte voor groen.
Integratie met andere plannen: Het VDM ‘living labs’ A12/Utrechtsebaan-project voorziet verlenging van de tunnelbak in Bezuidenhout, en een (‘Huygens’)tunnel onder Voorburg en de Vliet door. Deze Huygenstunnel is onderdeel van de Koningscorridor.