In de week van 16 september zijn de uitvoeringsplannen Sterk voor Noord langsgekomen. Hoewel dit een stap is in de goede richting heeft de fractie van GroenLinks een aantal vragen aan wethouder Bianca Bremer (GBLV) gesteld.
"In uitvoeringsplan ‘jeugd en onderwijs’ staat dat alle leerlingen van de Waterlelie een gezonde lunch krijgen aangeboden", aldus GroenLinks raadslid Iris Feld. "Dit is een goede start. Echter weten we dat veel kinderen die opgroeien in de wijken die onder ‘Sterk voor Noord’ vallen, naar andere scholen gaan dan de Waterlelie. Tegelijkertijd horen we verhalen over verminderde koopkracht, toenemende schulden en kinderen die zonder ontbijt naar school gaan. Het ontbijt wordt ook wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd en is essentieel voor kinderen.
1. Waarom wordt er niet nu al op meer scholen, vooral in de buurt van Leidschendam-Noord, ingezet op aanbod zoals op de Waterlelie?
2. Wordt er ook nagedacht over een schoolontbijt voor de leerlingen die dat nodig hebben, zowel op de Waterlelie als op andere scholen?
In het uitvoeringsplan ‘jeugd en onderwijs’ wordt ook gesproken over een aanvullend uitvoeringsplan voor jongeren vanaf 12 jaar. De kans is aannemelijk dat menstruatiearmoede een probleem is waar een deel van deze jongeren mee te maken hebben.
3. Wordt menstruatiearmoede als onderwerp meegenomen in de gesprekken met deze jongeren?
4. Wordt er gekeken naar oplossingen vanuit de scholen om te voorzien in het aanbod van menstruatieproducten? In het uitvoeringsplan ‘financiële zelfredzaamheid’ staat als doelstelling dat meer inwoners kunnen meekomen met de taal, meer taallessen gevolgd gaan worden en de weg naar taalles makkelijk is. In juni ben ik in contact gekomen met Taalhuis en heb ik begrepen dat het MBORijnland in september zou stoppen met het geven van taallessen. Taalvragers kunnen dan dus niet meer natuurlijk terecht in Leidschendam, maar moeten naar Voorburg of een andere gemeente.
5. Klopt het dat vanaf september MBORijnland is gestopt met het geven van taallessen?
6. Hoe is deze ontwikkeling te rijmen met het doel om taalles toegankelijker te maken voor inwoners van Leidschendam-Noord?
7. Word er naar een oplossing gezocht zodat inwoners alsnog in Leidschendam terecht kunnen
voor hun taalles?
Iris Fel