Suggesties voor herinrichting Geestbrugweg

9 October 2022, 08:12 uur
Lokaal
mainImage
Archieffoto van de Geestbrugweg in Rijswijk.

Onlangs vond de tweede bijeenkomst met de meedenkgroep plaats in het kader van de herinrichting Geestbrugweg die in het verlengde ligt van de Voorburgse Prinses Mariannelaan.

Het doel van de avond was mogelijke inrichtingen te bedenken die bijdragen aan de leefbaarheid en veiligheid van de Geestbrugweg. De vijftien aanwezige deelnemers gingen aan verschillende tafels voortvarend aan de slag met het “inkleuren” van een grote plattegrond van de Geestbrugweg met bomen, rijbanen, parkeren, bankjes en zebra’s. Niet alleen leverde dit verrassende inzichten en discussies op. De bewoners kregen ook meer gevoel bij de opgave en de keuzes die gemaakt moeten worden. Met de opgehaalde input gaat het ontwerpbureau de schetsfase in. 

Twee ontwerpsessies

Om zoveel mogelijk verschillende inrichtingsideeën op te halen werden de aanwezige deelnemers uitgedaagd om in twee ontwerpsessies oplossingen te bedenken voor een leefbaardere en veiligere weg. In de eerste sessie bleef de huidige verkeerssituatie ongewijzigd. De bedoeling was om te onderzoeken hoe de Geestbrugweg anders kan worden benut, zonder dat de hoeveelheid verkeer minder wordt. Dat bleek lastig, omdat er gewoonweg niet genoeg ruimte is, maar ook omdat het verkeer juist een belangrijke zorg is. Vrij liggende fietspaden vond men belangrijk. Misschien een parkeerhaven tussen de Cromvlietkade en Penninglaan gecombineerd met de fietsers? Het toevoegen van groen ten koste van parkeerplaatsen is een lastige afweging, maar wel noodzakelijk. Er werd nagedacht over snelheidsbeperkende maatregelen zoals hieronder benoemd.

In de tweede sessie werd wel aan de knop van verkeersintensiteit gedraaid. Dat leverde interessante discussies en ideeën op. Hieronder een aantal voorbeelden:

Om de hoeveelheid autoverkeer op de Geestbrug te verminderen werd gesproken over het invoeren van éénrichtingsverkeer. Over de richting waren de meningen nog verdeeld. Een andere optie om het autoverkeer uit de straat te halen was de Geestbrug af te sluiten en een keerlus te maken ter hoogte van de Geestbrug.

Ten behoeve van het veilig oversteken werd ook geopperd om de snelheid van het autoverkeer te verlagen door het plaatselijk invoeren van een 30 km zone. Daarnaast werd gesproken over (optische) wegversmallingen.

Het maken van verkeersdrempels rondom zebra’s werd benoemd. Dit kan in de praktijk lastig zijn, omdat de tramrails blijven liggen. Daarom werden er ook andere mogelijkheden genoemd zoals ribbels op de weg, andere steentjes of signalering met lampjes.

Om fietsers meer ruimte te geven werd gesproken over een dubbele fietsbaan aan één zijde van de weg en auto’s aan de andere zijde. Dit leidde tot een gesprek over veiligheid. Tegenliggers zijn namelijk ook gevaarlijk wanneer er veel fietsers zijn, zeker gecombineerd met de snelle fietsers en scooters.

Een fietsstraat is een andere denkrichting, één kant op of beide richtingen. De combinatie met de bus is dan een uitdaging. Ook werd het idee genoemd van vrij liggende fietspaden. De vraag was of en hoe dit te combineren is met de wijkontsluiting.

Vrijwel alle aanwezigen wilden meer groen en natuurlijk waterafvoer in de straat. Het verband tussen de behoefte aan meer groen versus parkeren werd duidelijk gevoeld. Groene parkeerplekken kwam daardoor op tafel, voor klimaatadaptatie en meer groen, zoals bijvoorbeeld grasbeton klinkers.

De ideeën die tijdens de meedenkgroep werden besproken vertoonde ook grote overeenkomsten met wat er op het online platform samen.rijswijk.nl werd genoemd.

Vervolg

Met alle input die is opgehaald tijdens de twee bijeenkomsten van de meedenkgroep, het online platform samen.rijswijk.nl en de werksessie met het ambtelijke projectteam van de gemeente, gaat het ontwerpbureau nu aan de slag. De komende weken staan in het teken van ontwerpen. Over ongeveer zes weken liggen er vier tot zes inrichtingsvarianten. Deze worden vervolgens eerst afgestemd met de meedenkgroep en het ambtelijke project team. Na het doorvoeren van eventuele wijzigingen worden de inrichtingsvarianten medio november op samen.rijswijk.nl gepubliceerd. Op dat moment kan iedereen die zich geregistreerd heeft op het platform zijn of haar mening hierover geven.