Hockeyclub Cartouche uit Leidschendam-Voorburg verenigde de concurrenten Jumbo en Albert Heijn in een unieke hulpactie voor Oekraïne. Dat verliep volgens de organisatoren zo succesvol dat de actie een vervolg krijgt als ‘clubchallenge’.
Met blauwe kratjes (Albert Heijn) en gele (Jumbo) werd vorige week zondag de Oekraïense vlag gevormd op het hockeyveld tegenover de ‘Mall of the Netherlands’ waar beide supermarkten een filiaal hebben. Zo wordt symbolisch uitgedrukt dat tegenstanders naast elkaar kunnen bestaan en ook kunnen samenwerken als dat nodig is.
Kratje hulpgoederen voor een tientje
Leden van Cartouche, familie, bezoekers en partners van de club sponsorden de kratjes voor € 10 per stuk. De kratten staan symbool voor een ‘krat hulpgoederen’. De opbrengst gaat naar de Oekraïense School in Voorburg om lesmaterialen aan te schaffen voor kinderen uit Oekraïne die hier worden opgevangen. Ook wordt een deel van de opbrengst besteed om in Oekraïne gratis peren uit te delen in de getroffen steden, waaronder Kiev. Het transport daarvan is inmiddels aangekomen.
Kinderen van de Oekraïense School in Voorburg hielpen samen met jeugdteams van Cartouche om de 200 kratjes op het veld neer te zetten. Ze kregen tevens een geheel verzorgd dagje ontspanning aangeboden op de club, met diverse sporten en spellen, die Sport2000 Voorburg ter beschikking had gesteld. Jumbo FoodMarkt Koornneef en Albert Heijn XL zorgden voor lunch, fruit en iets.
Voorlopig eindbedrag
Op zondag 20 maart was al het onverwacht hoge bedrag van € 6.500 gehaald. Raymond van Mourik, organisator van de actie: 'We laten deze actie vanwege de vele positieve reacties doorlopen tot en met 9 april, als er weer een groot event wordt georganiseerd op Cartouche. Dan moeten we toch de € 10.000 kunnen halen.’
Landelijke ‘kratjes-challenge’ voor Oekraïne
Voorzitter Sander Kernkamp van Cartouche: “Als het lukt om grote concurrenten als Jumbo en Albert Heijn hiervoor samen te laten werken, dan is dat een enorm positief signaal. Dan zijn er vast meer combinaties te bedenken, waarmee clubs een inzamelingsactie kunnen organiseren.”
Van Mourik roept andere sportclubs op tot een ‘kratjeschallenge voor Oekraïne’. “Wij dachten dat 200 kratjes in minder dan één week wel een uitdaging was, maar dat werd ruim overtroffen. Dus welke club gaat de meeste kratjes gesponsord krijgen en bouwt een heel veld om tot de Oekraïense vlag met blauwe en gele kratjes? Elke club kan er zelf een passende bestemming voor de mensen in of buiten Oekraïne aan geven. Deze hulpactie werd gelanceerd met de slogan: ‘Een kratje voor Oekraïne, da’s heel normaal bij Cartouche’. Van Mourik: “Een kratje is zo’n gangbaar begrip bij een sportclub. Het zou in deze tijd normaal moeten zijn dat iedereen ook bijdraagt aan kratjes hulpgoederen voor Oekraïense slachtoffers.”