Nieuwe tramverbinding Voorburg- Rijswijk: extra kosten en overlast op

19 November 2024, 13:34 uur
Lokaal
mainImage

Veel betrokkenen stellen vraagtekens bij de gemeentelijke plannen voor de Vlietlijn 2030. Deze nieuwe tramverbinding levert extra knelpunten en extra overlast op, komt bovendien te laat, en is niet toereikend voor de komende decennia. Daarom vraagt Burgersupport Koningscorridor de betrokken gemeentes dit te heroverwegen en doet een concreet voorstel: gelede (harmonica)bussen + metro verbinding ‘Koningscorridor’. Afgelopen donderdag gedaan is een formele zienswijze ingediend op de huidige Vlietlijn-plannen.

Met de komst van 12.500 - of mogelijk meer- nieuwe woningen in de Binckhorst zijn robuuste en duurzame OV-verbindingen nodig. De gemeentes Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben hiertoe een ‘Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD)’ opgesteld om hun ‘oplossing: De Vlietlijn’ nader te gaan onderzoeken in een Milieu Effect Rapportage (MER). Het betreft dan een tramverbinding tussen de Binckhorst enerzijds, en Voorburg en Rijswijk anderzijds. Burgersupport Koningscorridor roept op om ook de betere optie -‘gelede bussen + Koningscorridor’- te onderzoeken, en heeft daartoe een formele zienswijze ingediend. Zij stelt voor zo snel mogelijk gelede (harmonica)bussen in te zetten vanuit de Binckhorst richting Rijswijk en Voorburg, en te starten met de ontwikkeling van ondergrondse metroverbindingen, genaamd Koningscorridor. Het plan voor een ‘Koningscorridor’ bestaat al jaren en heet zo omdat het tracé o.a. langs de Koningskade in Den Haag loopt.