Bestuurslid Koos Ris heeft onlangs namens de InitiatiefGroep Huygenstunnel ingesproken voor de commissie 'Omgeving'. Zijn speech ging over de realisatie van de Huygenstunnel, die de A12 en het spoor er langs ondergronds brengt.
Zijn inbreng luidde als volgt.
Allereerst onze hartelijke felicitaties aan het nieuwe college en de raadsleden met uw verkiezing en aanstelling. Wij zijn blij dat in het coalitieakkoord is opgenomen om gesprekken over de Huygenstunnel te starten en toe te werken naar een initiatief ervoor. Wij wensen u daarbij alle succes en zeggen onze steun graag toe. We denken dan met name aan het tot stand brengen van een constructieve en positieve samenwerking tussen de gemeente Leidschendam-Voorburg, de gemeente Den Haag, de Provincie Zuid-Holland, de MRDH en niet in de laatste plaats de inwoners van Leidschendam-Voorburg en Den Haag.
De groeiende mobiliteitsbehoefte vanuit Den Haag (zoals over de A12; het NS spoor naar Utrecht; straks het OV naar de tramremise op de GAVI-kavel; en later het OV over de Koningscorridor naar Zoetermeer en verder) leidt tot een sterk toenemende verkeerswirwar
die tussen de Herenstraat en Huygens' Hofwijck door moet worden geperst.
Onze burgerinitiatiefgroep ijvert ervoor om daar de Huygenstunnel aan te leggen omdat het deze mobiliteitsbehoefte de ruimte geeft, omdat het belangrijke problemen oplost (zoals de slechte luchtkwaliteit, de geluidsoverlast), terwijl het tegelijkertijd het een inspirerend
vooruitzicht biedt van leefbaarheid en een prachtige nieuwe gebiedsontwikkeling midden in de stad met ruimte voor wonen, werken en recreëren.
Onze enquete toont aan dat meer dan 90% van de bewoners van Leidschendam-Voorburg en Den Haag de Huygenstunnel steunt.
Wereldwijd wordt in grote stedelijke agglomeraties steeds vaker gekozen voor ondergronds bouwen met het oog op de langere termijn en een toekomst van leefbaarheid en duurzaamheid. Alleen met visie en durf is een dergelijk uniek, complex en duur project te
realiseren. Maar ook: alléén met de Huygenstunnel kan de groei van mobiliteit en leefbaarheid worden gerealiseerd zonder dat Oud Voorburg wéér wordt verminkt. Met de Huygenstunnel kan een herhaling van een historische fout worden vermeden.
De keuze over één deel van de verkeerswirwar, zoals de HOV, is verstrikt met de andere delen ervan. Het is daarom van cruciaal belang om te kiezen voor een HOV-variant die de realisatie van de Huygenstunnel niet in de weg staat. In de raadsbrief wordt vermeld dat de
voorkeursvariant het “niet onmogelijk maakt” om later een ondergrondse doortrekking richting Zoetermeer te realiseren.
Graag zouden wij de onderbouwing van deze passage kennen. Als de voorkeursvariant ondergronds dóórbouwen niet belemmert, wat zijn dan de precies plannen die niet belemmerd worden? Wat zijn de plannen voor de sporen naar de tramremise op het GAVIkavel? En de plannen voor de Koningscorridor?
Al met al zien we met de Huygenstunnel grote kansen om onze leefomgeving, onze stad en ons dorp mooier, gezonder en leefbaarder te maken. Een prachtig vooruitzicht.
Reacties kan men sturen naar [email protected]