en anders buitenom...
Bij alle aanpassingen aan de Geestbrugweg moeten de effecten op de luchtkwaliteit, woonomgeving en leefbaarheid voorop staan. Alleen dan is voor GroenLinks de komst van een tram of bus vanaf de Haagse woningbouwlocatie CID-Binckhorst over de Geestbrugweg gerechtvaardigd. Komende dinsdag besluit de gemeenteraad of Rijswijk de intentieverklaring bereikbaarheid CID-Binckhorst tekent. Daarmee zegt de gemeente dan samen met ministeries, provincie, MRDH, Den Haag en Leidschendam-Voorburg te gaan werken aan een ov-verbinding.
In de CID-Binckhorst komen 25.000 nieuwe woningen. Daarom kijken de partijen hoe er een goede ‘hoogwaardige’ openbaarvervoerverbinding met dit gebied kan komen. Een van de mogelijkheden is om een tram of bus over de Geestbrugweg te laten rijden. Dat kan een kans zijn voor de leefbaarheid, meer groen en verkeersveiligheid. Zodat het in de omgeving van Oud-Rijswijk, Cromvliet en Leeuwendaal, straks nog prettiger wonen, winkelen en verblijven is.
Verandering van de huidige situatie is daarvoor noodzakelijk. “Het past simpelweg niet om én hoogwaardig openbaar vervoer én autoverkeer in twee richtingen door de Geestbrugweg te laten gaan en laten parkeren. Dat zorgt voor een onbewoonbare straat”, vertelt GroenLinks fractievoorzitter Marieke Alberts. “Een oplossing zou zijn om de Geestbrugweg eenrichtingsverkeer te maken of helemaal af te sluiten voor autoverkeer. Zodat er voldoende ruimte voor fietsen, lopen en groen ontstaat. Verbeteren van de leefbaarheid staat voorop. En anders moet de tram of bus maar buitenom via de Rotterdamse baan.”