Koningin Máxima bezocht vandaag als erevoorzitter van de stichting Méér Muziek in de Klas De Keukenhof in Lisse, waar verschillende afspraken werden bekrachtigd voor structureel muziekonderwijs in Zuid-Holland en Zeeland.
Het bezoek was onderdeel van de campagne ‘50dagenmuziek’ van Méér Muziek in de Klas, ter ere van de 50e verjaardag van de erevoorzitter. De campagne draagt bij aan het doel van de stichting én de wens van Koningin Máxima: structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland en het Caribisch gebied.
Méér Muziek in de Klas-vlaggen werden uitgedeeld aan het Caribisch gebied, Leidschendam-Voorburg en Zuid-Hollandse Delta omdat daar de eerste stappen richting structureel muziekonderwijs worden gezet. Wethouder Cultuur Astrid van Eekelen nam de vlag namens Leidschendam-Voorburg in ontvangst.
De gemeente Leidschendam-Voorburg verkent samen met Méér Muziek in de Klas, Trias, Annet Weijermars (Huygens Festival) en Maarten Crump (The Alignment House) de mogelijkheden voor een Muziekaccoord in de gemeente. In een MuziekAkkoord staat welke organisaties zich inzetten voor structureel muziekonderwijs op alle basisscholen en hoe ze dat doen.
‘50dagenmuziek’
De campagne ‘50dagenmuziek’ resulteert in veel nieuwe afspraken in het hele land om muziekonderwijs structureel in het lesprogramma op te nemen. Daarnaast laat de campagne zien hoe goed het al gaat. In bijzijn van Koningin Máxima en Jantien Westerveld, directeur van Méér Muziek in de Klas, onderstreepte men vandaag hoe zeer het muziekonderwijs al verankerd is in Rotterdam, Dordrecht, Hoeksche Waard en Hellevoetsluis. Het in 2019 getekende Zeeuwse Akkoord werd opnieuw getekend vanwege een verdieping van de inspanningen voor muziekonderwijs en een structurelere aansluiting van de provincie Zeeuws-Vlaanderen.
Méér Muziek in de Klas
Stichting Méér Muziek in de Klas zet zich in voor structureel muziekonderwijs voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen in Nederland. Muziekonderwijs vergroot de wereld van het kind en levert een bijdrage aan de cognitieve, sociale en creatieve ontwikkeling van kinderen. De stichting laat zien hoe waardevol muziekonderwijs is. Ze vergroot kennis van leerkrachten en brengt regionale samenwerkingen tot stand tussen scholen en hun culturele omgeving.