Inwoners en D66-raadsleden gaan over het Ontwerptracébesluit voor de verbreding van de A4 in Haaglanden en de aanpassing van de N14 op maandag 2 november tussen 17.30 en 18.15 in digitaal in gesprek met D66 Tweede Kamerlid Rutger Schonis, woordvoerder voor om infrastructuur, op initiatief van D66 Leidschendam-Voorburg en D66 Rijswijk.
Er zijn zorgen over: de luchtkwaliteit en gezondheid, geluid, verkeersveiligheid, ruimtelijke inpassing en de aankomende woningbouw en ook de stikstof discussie.
D66 fracties in de regio hebben samen met andere vertegenwoordiger van (bewoners)organisaties uit Rijswijk en Leidschendam-Voorburg bezwaar gemaakt naar aanleiding van de beoogde verbreding van de A4. Naast de schriftelijke inbreng richting de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora Nieuwenhuizen, en een eerder debat in de Statencommissie, geven de inwoners hun input én kennis over de lokale situatie nu door aan Schonis zodat hij deze kan inbrengen richting de minister tijdens het overleg over verschillende infrastructuur projecten (MIRT) op 7 december in de Tweede kamer (vaste kamer commissie IenW, commissievergadering MIRT:
De inwoners zullen maandag vanuit Voorburg-Leidschendam en de Vlietzoom van zich laten horen.
Achtergrond
De start van het project is al weer een jaar of twaalf geleden. Inmiddels is er in Nederland én in de regio zoveel veranderd dat het project niet meer past en tot veel zorgen leidt. De verbreding en de aanpassing van de N14 is gebaseerd op doelen en uitgangspunten die lang geleden zijn vastgesteld. Daardoor wordt in het ontwerp nog te weinig rekening gehouden met bijvoorbeeld het schone luchtakkoord om de luchtkwaliteit te verbeteren en kan de luchtkwaliteit juist verslechteren. Het slim toepassen van nieuwe technieken (zgn. smart-mobility) en de nieuwe inzet op meer OV-mobiliteit en fiets zijn in het ontwerp onduidelijk. Ook is er meer aandacht nodig voor verbetering van de verkeersveiligheid waarop de rijksoverheid ook inzet. Zorgen zijn er ook over de extra woningen in de regio en de berekeningen die in het ontwerp worden gebruikt.
Door de verschillen tussen het voorstel en wat er nu speelt in de regio ontstaat een ontwerp van de weg waar inwoners niet gelukkig mee zijn of straks zullen worden. Het is goed dat die zorgen duidelijk meegaan in de gesprekken met de minister en het aanpassen van het ontwerp.
D66 heeft in de verschillende gemeenteraden de zorgen ook op de agenda gezet. Gemeenten en de provincie hebben ook aan het ministerie van IenW laten weten dat het ontwerp nog vragen oplevert en niet volledig is. Zo zijn er in Midden-Delfland zorgen over het extra geluid in de stiltegebieden en voor inwoners in deels nieuwe wijken. In Rijswijk en Leidschendam-Voorbrug zijn ook voorwaarden meegegeven als het aanbrengen van geluidsschermen, geluiddempend asfalt, verlagen van de snelheid en het inzetten van slimme routegeleiding. In Leidschendam-Voorburg heeft de gemeenteraad ook op initiatief van D66 unaniem een motie aangenomen over deze onderwerpen.