Betalen voor grofvuil in Leidschendam-Voorburg

30 May 2025, 13:07 uur
Lokaal
mainImage
Ap de Heus

De kosten van de afvalverwerking lopen op en de duurzaamheidsdoelstellingen worden niet gehaald. Om de hoeveelheid ongescheiden ‘restafval’ terug te dringen en kosten te besparen neemt het college van Leidschendam-Voorburg een aantal maatregelen. Vanaf 1 september 2025 betalen inwoners € 12,50 voor het laten ophalen van grofvuil. De komende tijd worden ook andere maatregelen uitgewerkt en ook de handhaving op verkeerd geplaatst afval wordt versterkt.

Betalen voor ophalen grofvuil
Inwoners die een afspraak maken om grofvuil op te laten halen, betalen daar vanaf 1 september 2025 €12,50 per keer voor. Hiermee volgt de gemeente omliggende gemeenten, zoals Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp. Belangrijk doel is de totale kosten van de afvalverwerking, die via de afvalstoffenheffing door alle inwoners samen wordt betaald, te laten dalen. Bij de buurgemeenten blijkt dat als inwoners moeten betalen voor het laten ophalen van grofvuil, zij zelf vaker naar de milieustraat rijden. Dit is uiteindelijk goedkoper én beter voor het milieu. Niet alleen omdat er dan minder afvalwagens hoeven te rijden, ook omdat grofvuil dat aan straat is opgehaald als restafval de verbrandingsoven ingaat. Het is namelijk te veel gemixed, vervuild en beschadigd om achteraf nog goed te kunnen scheiden. Wanneer inwoners grofvuil zelf naar de vaste of mobiele milieustraat brengen kan het direct gescheiden worden naar de juiste soort, zoals metaal, hout, verfresten, elektronica. 

Wethouder Marcel Belt: “De hoeveelheid restafval neemt helaas toe, en daarmee de kosten voor ons allemaal. Restafval en niet goed gescheiden afval wordt verbrand. Dit kost veel geld en is slecht voor het milieu. Terwijl grondstoffen die gescheiden worden ingezameld, zoals glas, oud papier, textiel, plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankpakken (PMD) geld opleveren door verkoop. Door te laten betalen voor het ophalen van grofvuil, stimuleren we betere scheiding en hergebruik en leggen we de kosten neer bij de mensen die daadwerkelijk van de ophaalservice gebruikmaken. Maar natuurlijk is het nog beter om afval te voorkomen en producten die nog bruikbaar zijn naar een kringloopwinkel of een repair-café te brengen. Dat willen we vanuit de gemeente graag stimuleren, bijvoorbeeld door te onderzoeken of we een extra repair-café kunnen organiseren.”

Strengere handhaving op illegaal afval
Om te voorkomen dat inwoners door deze maatregel vaker illegaal grofvuil aan straat zetten zonder een afspraak te maken om dit te laten ophalen, wordt hier meer op gecontroleerd door de BOA’s. Zij hebben onder andere een speciale scan-auto tot hun beschikking om snel afval op te sporen en op te laten ruimen. Als de gemeente kan achterhalen wie het afval heeft gedumpt, krijgen de betrokken inwoners de rekening voor het opruimen.

Mobiele milieustraat al gestart, meer maatregelen nodig
De komende periode voert de gemeente meer maatregelen in die helpen bij het beter scheiden van afval, om zo de kosten van de afvalverwerking voor iedereen te drukken en het milieu minder te belasten. Zoals verbetering van GFTe- inzameling bij hoogbouw, meer afvaleducatie op scholen, het verkleinen van openingen van ondergrondse GFTe-containers zodat er geen volle vuilniszakken met restafval meer door passen en anders ophalen van oude matrassen zodat het schuimrubber kan worden hergebruikt. Een maatregel die reeds ingevoerd is, is de start van een mobiele milieustraat die maandelijks op verschillende plekken in de gemeente staat. Hier kunnen inwoners gemakkelijker en dichtbij (onder andere) klein chemisch afval, elektrische apparaten, verfresten en kleine stukken hout naartoe brengen.