Herkende jij je in één van de type vakantiegangers in mijn vorige blog? https://voorburgsdagblad.nl/wat-is-goed-voor-mij-vakantie/? Ik sprak Evelien Lems gespecialiseerd in gezonde voeding en levensstijl, zij heeft praktische eet- en leeftips voor alle types. Lees hier haar verhaal:
leestijd: 4 minuten

Wat voor type ben jij?
Voor de een is het genieten op een strandbedje en een ander gaat liever de hort op. Nu heeft dat voor een deel natuurlijk te maken met de persoonlijke voorkeur, maar ook met de hersenen en voedingsstoffen.

Mensen die het liefst altijd dezelfde vakantie willen zijn serotonerge types. Zij willen graag hetzelfde, dat biedt veiligheid en structuur. De anderen, die altijd wat nieuws willen dat zijn dopaminerge types. Zij willen op avontuur, nieuwe dingen zien en leren.

Maar je hebt ook de uitgetelde types die kiezen voor een rustige strandvakantie puur omdat ze bij moeten komen. Opladen in de vakantie, herstellen en daarna vervolgens weer aan avontuur toe zijn. En aan de andere kant de stuiterende types, die nooit stil kunnen zitten. Hoe komen zij aan zoveel energie?

Ook deze types hebben een energietekort in het lichaam. Er op uit gaan is gezond, maar niet stil kunnen zitten zegt iets over wat er in het lichaam gebeurt. De hersenen geven een seintje aan het lichaam dat het in actie moet komen, want er zijn voedingsstoffen tekort. Op zoek naar eten dus!

Rust voor je hersenen
In beide gevallen heeft je lichaam voedingsstoffen nodig. Aangezien de hersenen de regie hebben over het lichaam, is het geen gek idee om daar te starten. Dit zijn mijn voedingstips om de bovenkamer weer goed in de ENERGIE te krijgen:

  • Vetten – heel belangrijk:
    • ‘0% vet producten’ er uit, goede vetten er in
      Wel 60% van je hersenen bestaat uit vetten en het is ook nog eens nodig als brandstof; onmisbaar dus!
    • Gezonde vetten vind je in avocado, ongebrande noten, vette vis, roomboter, olijfolie, kokosolie. Tip van Marjolein: Albert Heijn verkoopt avocado uit de diepvries. Altijd precies goed eetbaar.
    • Fabrieksvetten Deze vind je in koek, chips en margarine: zij zorgen voor stugge (hersen)cellen. En stugge hersencellen dragen niet bij aan goede energie; weg dus met de transvetten.
  • Goede kwaliteit dierlijke eiwitten
    Een groot deel van de hersenen bestaat uit eiwitten. Voor goed functionerende hersenen zijn dan ook goede kwaliteit eiwitten nodig. Hoe meer een dier beweegt, hoe meer eiwitten het aanmaakt. Die kunnen wij goed gebruiken! Tip van Marjolein: als je vegetariër bent, haalt je brein de meeste energie uit noten.
  • Brood en zuivel
    Deze producten kunnen voor een ‘warrig’ gevoel zorgen, ze hebben namelijk invloed op de frontale cortex. Nu is een after-lunch-dip tijdens de vakantie niet erg, maar het draagt niet bij aan een positief energieniveau.
  • Jodium
    Dat zit in alles wat uit de zee komt, we hebben het hard nodig als ondersteuner in onze bovenkamer.
  • Groene groenten
    Hier zit magnesium in en dat zorgt voor energieaanmaak en de mogelijkheid om te ontspannen.

Met deze tips kom je fysiek én mentaal helemaal tot rust in deze mooie zomertijd.

Evelien Lems is Health Coach. Haar website is Pure Living www.lovepureliving.nl

Evelien richt zich op energie voor je brein. Fruit is belangrijk maar niet voor de energie. Bosbessen doen wel iets voor energie: gewoon veel etenJ Heerlijk en goed voor veel in je lijf!

Marjolein van Bodegom is cognitief psycholoog, opgeleid aan de universiteit van Nijmegen. Ze is gespecialiseerd in hoe mensen leren, denken en hun informatie verwerken. Zie ook http://vanbodegom.eu/