CNV zegt zich te realiseren dat een staking in het openbaar vervoer grote gevolgen zal hebben voor de reizigers. “Als we dat met elkaar kunnen voorkomen, dan tekenen we daarvoor. Maar daar hebben we toch echt de medewerking van de werkgevers voor nodig,” laat een woordvoerder weten. Er wordt onderhandeld over een cao voor 12.000 werknemers in het streekvervoer. De bonden eisen een loonsverhoging van 3,5 procent, maatregelen om de werkdruk te verminderen en elke tweeënhalf uur een (plas)pauze.

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is niet te spreken over de acties van de bonden – niet over de staking zelf en niet over het uitstel. “Onze reizigers weten, net als wij, niet meer waar ze aan toe zijn.” Ze zeggen dat ze de werknemers al flink tegemoet zijn gekomen. Ze bieden 2,75 procent loonsverhoging, werkdrukvermindering en de gevraagde plaspauze. VWOV vertegenwoordigt Arriva, Connexxion, EBS, Keolis Nederland en Qbuzz.

(foto en bron: ANP)