Rabobank hoofdsponsor van SV Leidschenveen: ‘Clubs vormen het cement in de samenleving’

14 September 2018, 15:20 uur
Geld & Recht
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Te midden van tientallen jeugdspelers verrichtte rayondirecteur Bert van Vliet namens de Rabobank de symbolische aftrap voor een langdurige samenwerking met SV Leidschenveen. Tevens overhandigde hij het eerste nieuwe shirt met Rabobank op de borst aan clubvoorzitter Ronald Hendriks. Diverse ouders en bestuursleden waren getuige van dit heugelijke feit voor SV Leidschenveen, dat in zes jaar tijd is uitgegroeid tot een vereniging met 750 leden.

De festiviteiten vonden plaats op één van de fraaie velden op het complex aan de Poelpolderstraat, omdat de Rabobank zich voor drie jaar committeert als hoofdsponsor van de voetbal-annex tennisvereniging in de Haagse nieuwbouwwijk. ,,We zijn bijzonder blij met de Rabobank als nieuwe hoofdsponsor’’, reageert Ronald Hendriks. ,,We hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend waarin staat vermeld dat de Rabobank ons gaat ondersteunen met mensen, middelen en kennis. Dit betekent dat er namens Rabobank een procesbegeleider van het NOC*NSF actief is die ons helpt om te groeien op het gebied van duurzaamheid. Tegelijkertijd ontvangen we van de Rabobank een financiële vergoeding’’.

Verlichting

De eerste stap die SV Leidschenveen nam op het gebied van duurzaamheid was het vervangen van de lampen in het clubgebouw door LED-verlichting. ,,De grootste energie-slurper bij veel sportverenigingen zijn echter de lichtmasten langs de velden’’, legt Ronald Hendriks uit. ,,Als je de lampen in de lichtmasten wilt vervangen door LED-verlichting gaat het om behoorlijke bedragen. Hier spelen de gemeente Den Haag en de Rabobank dan ook een belangrijke rol in’’.

Bijeenkomst

De Rabobank heeft vorig jaar in het stadion van ADO Den Haag een bijeenkomst belegd waarvoor de bestuursleden van sportverenigingen waren uitgenodigd. ,,Het ging om verenigingen waar de Rabobank als sponsor bij betrokken was’’, zegt Bert van Vliet. ,,We hebben hen uitgedaagd een pitch neer te leggen met een duurzaam of maatschappelijk karakter. SV Leidschenveen heeft ervoor gekozen in te zetten op duurzaamheid. Tegelijk wil de club ook in de relatief nieuwe wijk mensen met elkaar in contact brengen, meer cohesie laten ontstaan. Tenslotte kunnen verenigingen als geen ander verbinden, kunnen als cement zijn in een wijk.’’

Keuze

,,Het bestuur van SV Leidschenveen heeft dit prima gedaan’’, vervolgt Bert van Vliet. ,,Zij kwamen met een aantal aansprekende plannen op het gebied van duurzaamheid op het complex waar ook een ‘Buurthuis van de Toekomst’ van de toekomst was ontstaan.  We hebben vervolgens voor de pitch van SV Leidschenveen gekozen, waar naast voetbal en tennis ook aan andere sporten, zoals hardlopen en mountainbiken worden gedaan’’.

Jeugd

,,Op deze wijze vormt SV Leidschenveen, in een stedelijke omgeving, een verbindend element in de wijk’’, vult Bert van Vliet aan. ,,Dit uit zich ook in de diversiteit in afkomst van de leden. SV Leidschenveen bevindt zich in een nieuwbouwwijk waarin relatief weinig te doen is voor de jeugd. Deze vereniging heeft daarom veel jeugdleden. Voor ons was dit een mooie gelegenheid om de Rabobank te verbinden aan SV Leidschenveen. Dit gebeurt dus onder andere op het gebied van duurzaamheid en het traject met de procesbegeleider van het NOC*NSF. Aan de andere kant zijn we bij deze vereniging een zichtbare hoofdsponsor’’.