Is het museum Huygens Hofwijck het eerste slachtoffer dat het Movenpick Hotel zijn deuren heeft gesloten? Je zou het bijna denken als  uit het jaarverslag van het museum blijkt dat er in 2017 minder bezoeker kwamen en dat er met een (klein) verlies van iets meer dan 4.000 euro het jaar is afgesloten. Wel is het zo dat het museum een kleine ton subsidie kreeg, terwijl dat in de jaren daarvoor ruim anderhalve ton was.  De inkomsten vielen ruim 20.000 euro lager uit.

Toch zou een mogelijke oorzaak kunnen liggen in de sluiting van Movenpick die overigens officieel pas in maart van dit jaar was. Maar in de maanden daarvoor functioneerde het hotel al veel minder en was zodoende veel minder aantrekkelijk voor toeristen om te boeken. Weinig toeristen betekent ook mogelijk minder bezoekers aan een museum.

Maar Museum Huygens Hofwijck is simpelweg ook niet ‘sexy’ genoeg in zijn uitstraling naar buiten en bereikt zodoende niet de doelgroepen die het zou kunnen bereiken. Maak de tentoonstellingen aantrekkelijker naar buiten toe. Veel meer beleving, inspiratie, een meer professionele marketing en ‘events’ gericht op bijvoorbeeld jongeren zullen de bezoekersaantallen verhogen.  Er is duidelijk werk aan dit winkel met dit museum.

Door Bart Bakker