Daniël Kantersma stuurde de volgende ingezonden mail.
"Sinds een klein jaar wonen mijn vriendin en ik in de Grote Feith op de Burgemeester Feithplein in Voorburg. Dit betreft een nieuwbouw complex met twee woontorens, de Kleine Feith en de Grote Feith. De appartementen zijn verhuurd als groen, duurzaam, luxe en toekomstbestendige woningen.
Zowel ik, als de andere bewoners van de grote Feith, worden vanaf dag 1 geconfronteerd met vele defecten, bouwfouten en vooral slechte tot geen communicatie uit het vastgoed bedrijf dat deze woningen beheert. Een uitstekend voorbeeld, maar vooral ook kers op de taart, is dat zowel de kleine, als grote Feith, momenteel al meer dan tweeweken zonder (goed) werkende verwarming zitten. Terwijl het buiten -5 was, was het in een gemiddeld appartement 15 graden, met uitschieters naar 12. Het ergste van dit alles? Er komt geen respons vanuit het beheer".
"Inmiddels zijn er vanuit een bewoner twee brieven aan de directie gericht waarin ondermeer werd verzocht om duidelijke communicatie en informatie en op welke termijn er weer zicht is op een goed werkende verwarmingsinstallatie. Vanuit van het vastgoedbedrijf komt geen enkele reactie. Men laat ons letterlijk en figuurlijk in de kou staan. Na een kleine week in -5 gezeten te hebben werden er kleine kacheltjes uitgedeeld, waar je wat van voelt als je er minder dan een meter voor gaat zitten. Wij hebben geen idee wat er mankeert en hoe lang dit gaat duren. Mondjesmaat druppelt er wat informatie binnen vanuit monteurs die af en toe wat proberen te doen. Na een jaar met problemen is dit voor de gemiddelde huurder de druppel die de emmer doet overlopen".
Aan de hand hiervan is er een bewoners groepsapp opgestart waaruit blijkt hoeveel bewoners tegen diverse mankementen, schade en wanbeheer oplopen. Onderstaand een aantal voorbeelden:
• Huurder heeft tot 3x toe zijn vloer moeten vervangen en werd projectleider van zijn eigen lekkages
• Meerdere lekkages in de parkeergarage, waaronder uit de elektradozen. Elke huurder wordt verplicht om een of twee parkeerplekken af te nemen. Van de zotten als je niet fatsoenlijk je auto kan parkeren
• Meerdere lekkages bij de ramen in de appartementen.
• Tocht uit verschillende stopcontacten
• Kapotte en niet goed werkende deuren bij de entree van het complex.
• Meerdere appartementen hebben zonder (goed) werkend warmwater gezeten. Ikzelf heb bijvoorbeeld meerdere maanden met een niet goed functionerende warmtepomp gezeten. Op het hoogtepunt zat ik anderhalve week zonder warmwater en moest ik ook nog anderhalve week wachten op een nieuwe pomp. Pas toen wij over compensatie begonnen stond de pomp binnen tweedagen voor de deur.
Bovenstaand in een kleine greep uit velen problemen, we kunnen dan ook nog wel even doorgaan.
Verder hebben vele huurders diverse mails verstuurd, hier wordt niet of veel te laat op gereageerd. Er zijn voorbeelden van een paar maanden tot 10 maanden voordat er actie wordt ondernomen. Wij als huurder worden nu letterlijk in de kou gezet en maken onze zorgen over de kerstdagen. We gaan er vanuit dat we niks meer zullen horen. Wij voelen ons niet gehoord.