Onze redactie heeft verschillende mails en reacties ontvangen van bewoners van de woontorens Grote en Kleine Feith bij de Julianabaan in Voorburg waarin men op diverse (woon)ervaringen ingaat.
In de mails staan klachten over leveranciers, verwarmingen, communicatie met het de vertegenwoordigers van de verhuurder en het woongenot dat voor sommigen vooralsnog behoorlijk tegenvalt.
Journalist Bart Bakker had daarom een gesprek aan met Bert van Lunteren, CEO van Van 't Hof Rijnland dat voor Grote en Kleine Feith het beheer uitvoert.
“Vooropgesteld, het is goed als mensen hun onvrede melden”, zegt hij. “Dit geeft ons de mogelijkheid om daar op te anticiperen. Er is sprake van een transformatie die door de ontwikkelaar en de bouwer is volbracht. Hierbij zit een garantie-onderdeel dat helaas aanleiding geeft voor een bepaalde problematiek. De leveranciers zijn verantwoordelijk voor de spullen, garanties en verplichtingen. Er spelen dus tal van zaken achter de schermen, maar dat neemt niet weg dat alles in orde moet zijn”.
De klachten spelen voornamelijk onder een aantal van de 95 huurders en niet van de VVE die 21 kopers vertegenwoordigt. “De contacten met het bestuur van de VVE lopen prima’, aldus Bert van Lunteren. “Ons team van de huurwoningen heeft echter te maken met een aantal personele uitdagingen doordat er een aantal mutaties heeft plaatsgevonden. Er is namens ons een nieuw team geformeerd op dat voortvarend aan de slag is gegaan”.
Propertteam huurders
Door de werknemers van het vernieuwde Propertyteam van Van ’t Hof Rijnlandvastgoedmanagement is rechtstreeks aan de directie gerapporteerd. “Door hun voorgangers is onvoldoende gecommuniceerd naar de huurders tijdens bepaalde processen plaatsvond”, legt Bert van Lunteren uit. “Dit is nu veranderd. Namens de huurders is er nu ook een vast aanspreekpunt. Niet in juridisch opzicht, maar deze meneer is zelf ook bewoner. Dat werkt voor ons prettig. We koesteren dan ook het contact. We hebben gisteren met hem gesproken en de situatie uitgelegd. Volgende week komt er een nieuw afspraak om met ons Propertyteam om de tafel te gaan”.
“Het is belangrijk om de bewoners op de hoogte te houden wat er speelt. En wat er nog momenteel nog gaande is. Ik wil overigens geen afbreuk doen van de ontstane problemen, want er zijn vanuit de bouw opleveringsproblemen geweest. In technisch opzicht speelde er het één en ander waarvoor de leveranciers verantwoordelijk waren. Soms heeft het te maken met levertijden en bezettingsproblemen. Onze taak is om dit goed aan te sturen. Dit wordt nu structureel aangepakt en gecommuniceerd met de huurders. In het nabije verleden was dit onvolledig. Dat mag niet meer gebeuren”.
“Ik ga er vanuit dat huurders problemen blijven melden aan ons verhuurteam. Zij zijn hier speciaal voor aangesteld”, besluit van Bert van Lunteren. “We willen blijven inventariseren om alle zaken die niet goed zijn in beeld te krijgen. Het team staat op scherp. Ze zijn er dagelijks mee bezig”.
Door: Bart Bakker