'In Voorburg-West bereikbaarheid en veiligheid in gedrang'

18 May 2023, 08:03 uur
Lokaal
mainImage
Ap de Heus
Jessica Kikken kijkt de wethouder recht in de ogen tijdens het inspreken. Haar boodschap is duidelijk.

Jessica Kikken sprak de volgende tekst in tijdens de commissievergadering van Leidschendam-Voorburg.

Er is zéér veel informatie. Daarom ben ik teruggegaan naar ‘wat was de visie of het doel’?  

Uit het Omgevingsplan: Bereikbaarheid vanuit de behoefte aan huisvesting en werkplekken in Binckhorst Den Haag. “Een mobiliteitstransitie van gezonde, schone en ruimte-efficiënte vervoermiddelen…waarbij voetgangers en fietsers de belangrijkste verkeersdeelnemers zijn. Dit zorgt ervoor dat het CID-Binckhorst en de aansluitende delen van Voorburg en Rijswijk met alle modaliteiten, ook met de auto, goed bereikbaar blijven.” (MER-verkenning Binckhorst, p. 6)  

Het is, overigens, gebaseerd op een aantal woningen waarvan de prognose nu naar beneden is bijgesteld en reizigers waarvan prognoses nu naar beneden zijn bijgesteld.  

Niet alleen is er veel informatie, er zijn ook veel nieuwe ideeën sinds het oorspronkelijke doel bijgekomen: vertakking Zoetermeer, Rijswijkse plein ontlasten, verkeersluw maken Westvlietweg, sluiten Geestbrug voor gemotoriseerd verkeerd, sluiten Broekslootbrug. Ik mis mogelijk voorstellen die de revue hebben gepasseerd dan wel gaan passeren. Ik als goedwillende burger raak het spoor bijster. Wat is het oorspronkelijke doel? En hoe kan dat bereikt worden? Ik vraag u onderscheid te maken tussen 'need to have' en 'nice to have'.

Bestaande belangen en potentiële belangen:  

Voor u staan belanghebbenden. Met bestaande belangen in bestaande woningen. De nog te bouwen huizen en toekomstige bewoners in Binckhorst hebben potentiële belangen. Deze wegen minder zwaar dan bestaande belangen. Goede opties voor een tram lopen via de Zonweg of Maanweg in Den Haag. Er is (nog) weinig bewoning en weinig belang. Het geeft de vrije hand het gebied goed in te richten. Uiteraard hoort daarbij dat waar de tram Voorburg ingaat (Opa's veldje) de tram via een tunnel loopt. Het kan! Kost het geld? Ja. Voor de leefomgeving en veiligheid is het beter. En een toekomstbestendige optie.  Aftakking Binckhorst Voorburg- Prinses Mariannelaan- Geestbrug  

Het voorstel is de tram via de Prinses Mariannelaan-Geestbrug te laten lopen. Ik nodig u van harte uit te komen kijken hoeveel fietsers, scooters, voetgangers, volwassenen en kinderen er zijn in de spitstijden. Uw eigen onderzoek geeft aan dat het tramverkeer minder oplevert dan verwacht: “Geconstateerd is dat tussen de huidige situatie en referentiesituatie een stijging van de hoeveelheid verkeer is te verwachten…Dit uit zich onder meer in problemen met de verkeersafwikkeling op Prinses Mariannelaan-Geestbrugweg.

Er is geen grote verbetering te verwachten. Inpassing van de HOV-verbinding zal op een aantal kruispunten tot verdere vermindering van de afwikkelcapaciteit leiden.”(Milieueffectrapport Verkenning bereikbaarheid CID Binckhorst, deelrapport 2, p. 95)  

Meest recent idee is de Geestbrug vrij van auto’s te maken, de Broekslootbrug eveneens. In Voorburg-West is de bereikbaarheid en daarmee de veiligheid in gedrang. Ik herhaal uit uw eigen MER-verkenning: Dit zorgt ervoor dat het CID-Binckhorst en de aansluitende delen van Voorburg en Rijswijk met alle modaliteiten, ook met de auto, goed bereikbaar blijven.” (MER-verkenning Binckhorst, p. 6). Hoe voldoet u aan uw eigen doel in deze?

Is afgestemd en onderzoek gedaan met hulpdiensten? Zodat de wijk bij calamiteiten goed te bereiken is voor hulpdiensten en voor bewoners? Op vragen uit de honderden zienswijzen is uw antwoord vaak ‘nadere invulling volgt’. Wat betekent dat voor de veiligheid? Met in gedachten, de algemene beginselen van behoorlijk bestuur vraagt het van u zorgvuldige voorbereiding, vertrouwen en rechtszekerheid ten aanzien van veiligheid. En ook: wie handhaaft dat alleen eigen bewoners nog Voorburg-West (Prinses Mariannelaan-Geestbrug) in rijden en automobilisten dit deel niet gaan gebruiken voor een U-turn? Dat zal effect hebben op de veiligheid. Hoe neemt u de veiligheid van bewoners mee bij calamiteiten en die van kwetsbare gebruikers van de weg zoals ouders met kinderen als in dat smalle stuk tussen Binckhorst Voorburg- Geestbrug trams rijden? Ik verzoek u deze aftakking te laten vervallen. Creër alsjeblieft niet een tweede Mall of the Netherlands. 

Beste gemeente Leidschendam-Voorburg: uw inwoners willen deze aftakking niet. Geven daarvoor goede argumenten aan. Wat levert het de gemeente LV op? Hoe is de gemeente er voor de belangen van háár inwoners? Ook dát zijn de beginselen van behoorlijk bestuur.  

Tot slot: neemt u alstublieft de tijd om de vragen van bewoners te bekijken en mee te nemen. Ik realiseer mij dat het gaat om een Omgevingsplan en dat dan voor u, de gemeente Den Haag en andere partijen contouren genoeg zijn. Dat is niet zo voor bewoners. Sterker nog nu het de grenzen van drie gemeenten raakt (Rijswijk, Den Haag, Leidschendam-Voorburg) is het complex. En is er juíst wat voor te zeggen dat u het aanvliegt met evenveel aandacht voor visie als voor uitvoering als u gedaan zou hebben bij een bestemmingsplan. Geef u doelen een bestemming. Dan kunt u voor uzelf en voor uw inwoners onderscheid maken tussen doelen en nevendoelen.