CDA-raadslid Jan Hendriks gaat er bijna zijn levenswerk van maken. Wat gaan de volgen worden voor Voorburg door de komst van de OV-verbinding en de 25.000 woningen?
Hendriks: "Het is natuurlijk simpel in te tekenen: het tracé via de Maanweg over de groengebieden die Voorburg-West rijk is naar station Voorburg. Wie echt een visie op de ontwikkeling van Hoogwaardig Openbaar Vervoer heeft en bovendien het beste voor heeft met Opa’s veldje, de scouting, Het historische erfgoed van Huygens’ Hofwijck en het stationsgebied weet het antwoord: óf we doen het niet, óf via een volledig ondertunnelde aansluiting. Het kost geld, maar dat heb je met Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Het CDA nam daarom het initiatief het Nationaal Groeifonds aan te spreken".
Huygenstunnel
"Liefst zouden we nog een paar stappen verder gaan: een Huygenstunnel waarin al het verkeer ondergronds wordt gebracht. Ter wille van de volksgezondheid, de leefbaarheid en voor het herstel van Huygens Hofwijck. Een plaats in het groen voor inwoners van Voorburg en van De Binckhorst. Naast de Rotterdamsebaan een Utrechtsebaan die niet meer te zien, te horen en te ruiken is".
"Bij de aanleg van het OV-tracé is het belangrijk al onze inwoners te betrekken en hun zienswijzen serieus te nemen. Het gaf het CDA aanleiding tot vragen in de raad en is - op initiatief van GBLV, D66 en CDA - aandacht gevraagd voor serieuze communicatie. “Alleen door gezamenlijke inspanning kunnen we bouwen aan een leefbare OV-ontsluiting,” aldus CDA-raadslid Jan Hendriks.