Diverse leerlingen van de Lusthofschool uit Voorburg gaan in debat over vluchtelingen en het Noordpoolgebied. De jongste sprekers van het land doen mee aan Madurodam Basisschool Debattoernooi ‘18. Maar liefst 250 leerlingen groep 7/8 uit heel Nederland komen op 26 mei in Den Haag in actie.

Moet het Noordpoolgebied een officieel natuurreservaat worden? Zou ieder Nederlands gezin een vluchteling in huis moeten nemen? Ruim 250 basisschoolleerlingen uit het hele land laten op zaterdag 26 mei hun beste sprekerskunsten zien, op het Madurodam Basisschool Debattoernooi.

Het toernooi vindt voor de 12e keer plaats, dit jaar op de middelbare school het Segbroek College. De winnende school mag een jaar lang pronken met de titel ‘Landelijk Basisschool Debatkampioen’.

Het toernooi wordt sinds 2007 georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut en is de afgelopen drie jaar mede mogelijk dankzij steun van Stichting Madurodam Kinderfonds. Daarnaast is het Madurodam Basisschool Debattoernooi mogelijk dankzij steun van Fonds 21, Adessium Foundation, Stichting Boschuysen, het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Door mee te doen aan het Madurodam Basisschool Debattoernooi oefenen de leerlingen al op jonge leeftijd mondelinge taalvaardigheid en kritische denkvaardigheid. Voorzitter van Stichting Nederlands Debat Instituut Roderik van Grieken stelt: ‘’Leerlingen uit groep 7 en 8 zijn vaak heel betrokken bij de wereld om hen heen. Door met elkaar over actuele onderwerpen in debat te gaan, vergroten ze hun blik op de wereld en maatschappij en verrijken ze hun woordenschat. Daar hebben ze hun hele leven plezier van’’.  Naast scholen, doen er ook teams mee van maatschappelijk betrokken organisaties die debatteren inzetten om extra te leren. Zo doen er leerlingen mee via de Stichting voor Kennis en sociale Cohesie uit Amsterdam en Sezer voor Diversiteit uit Rotterdam.

Stellingen
De stellingen van dit jaar zijn pittig, maar de jonge debaters gaan uitdagende en actuele onderwerpen niet uit de weg. De leerlingen bereiden debatstellingen vooraf voor in de klas, maar weten pas kort van tevoren of zij voor- of tegenstanders moeten zijn. Op de dag zelf volgt ook nog een verrassingsstelling. De deelnemers debatteren dit jaar over de volgende stellingen:

  • Ieder Nederlands gezin moet een vluchteling opvangen
  • Debatteren drijft mensen uit elkaar
  • Het Noordpoolgebied moet een officieel natuurreservaat worden

De deelnemers debatteren in teams van vijf en tijdens vier debatrondes en worden ze beoordeeld door tientallen vrijwillige juryleden, waaronder burgemeester en wethouders van het college van Madurodam, getraind door Stichting Nederlands Debat Instituut. De jury bepaalt in die vier debatrondes op basis van argumentatie, presentatie en teamwork welke scholen er in de prijzen vallen.

Programma

10:50 Opening + bekendmaking stelling 1 door Amélie Mijs burgemeester van Madurodam
11:25 Debatronde 1
12:00 Lunch
12:35 Bekendmaking stelling 2
12:50 Debatronde 2
13:25 Bekendmaking stelling 3 (verrassingsstelling, extra voorbereidingstijd)
13:45 Debatronde 3 (verrassingsstelling)
14:20 Pauze
14:30 Bekendmaking stelling 4
14:45 Debatronde 4
15:20 Finaleprogramma met quiz voor alle leerlingen
15:35 Bekendmaking Beste Nieuwkomer, Top 5 en Debatkampioen