De cijfers van langdurig verzuim blijven stijgen. Momenteel zit al 14% van de workforce gemiddeld acht maanden thuis. Dat zijn 1,2 miljoen Nederlanders. Dit zijn enorm hoge cijfers. Onze redactie ging daarom met Barbara Kok van de Burn Out Poli uit de Herenstraat in Voorburg om de tafel wat je zoal kunt doen om een Burn Out te voorkomen.

,,Bekijk ten eerste goed hoe er bij jou teveel dingen op je bord terechtkomen, Waar komt jouw werk vandaan, hoe overlaad je je?”, reageert Barbara Kok (foto) deskundige op het gebied van Burn Outs. ,, Je time-management meer aandacht geven is hierbij een praktische tip. Als je de vrijdagmiddag een uur kunt pakken om jouw komende werkweek goed in te delen, hoef je zondagochtend niet met een schrik wakker te worden. Dan is er voor alle dagen van de week en voor alle taken daarin tijd gepland en kun je iedere dag in het hier en nu jouw taken doen”.

Voor veel mensen is het herkenbaar om je tijd dus efficiënt in te delen en prioriteiten van bijzaken te onderscheiden. ,,Ook is het van belang dat je één ding tegelijk doet”, zegt Barbara Kok. ,, Anders kun je de beleving krijgen half werk af te leveren en je daar weer naar over te moeten voelen”.

Mentale gedeelte

Ten tweede is er het mentale gedeelte. Hoe sta jij in het leven? Hoe kijk jij bijvoorbeeld naar jouw persoonlijke verantwoordelijkheidsgevoel? Klopt het wel wat je allemaal op jouw schouders neemt of kan er ook iets terug naar collega’s of manager? ,,Niet elke taak is jouw verantwoordelijkheid”, aldus Barbara Kok. ,,Neem ook niet voortdurend andermans problemen of taken over. Leer ‘nee’ zeggen. En hoe ver ga jij in jouw innerlijke perfectie? Iedereen maakt fouten en daar leer je van. Laat ook het idee varen dat wat je zelf doet beter is, en durf te delegeren, je zal verbaasd zijn hoe lucht geeft”.

Match

Ten derde is het belangrijk dat er een match is tussen je activiteiten en je innerlijk kompas. ,,Je innerlijk kompas bestaat uit zaken als je kwaliteiten en talenten, je behoeften, je ambities en drijfveren en je energiegevers”, legt Barbara Kok uit. ,,Is die match er in een te kleine mate, dan kosten je activiteiten je teveel energie en kun je burn-out raken. Vraag je dus af wat telt in jouw leven. Wat is er voor jou belangrijk? Heroriënteer jezelf als je merkt dat je al een tijdje afdwaalt en gevoel met jezelf verliest. Misschien wordt het tijd om jouw persoonlijk leiderschap meer te gaan ontwikkelen. Om meer over jezelf en jouw eigen saboteurs te leren. Ontdek waar je blij van wordt en ga dat vaker doen. Zowel privé als op het werk. Bedenk ook dat het leven meer is dan werken alleen”.

Preventie

Tot slot is ook je lichaam een belangrijk aspect in burn-outpreventie. ,,Bevlogen mensen gaan vaak over hun eigen grenzen”, concludeert Barbara Kok. ,,Hun werk geeft ze energie, maar vráágt ook energie. Het lichaam heeft tijd nodig om fysiek te herstellen. Luister dus goed naar je lichaam. Hoofdpijn, gespannen schouders, vermoeidheid: het zijn geen willekeurige signalen. Ben je moe, ga slapen. Moe is het begin van oververmoeid raken. Ook is het belangrijk om genoeg te bewegen. Het is misschien het laatste waar je zin in hebt als je thuiskomt, maar het loont de moeite. Zeker nu met mooie avonden in de zon. Om de dag een goede wandeling (in de natuur) doet je hele fysieke, mentale en emotionele lichaam goed”.

Meer tips ? www.burnoutpoli.com of bel eens voor een vrijblijvende afspraak 070-7370392”.

Door Bart Bakker

 

 

 

Laat een reactie achter