Imago, Identiteit, Authenticiteit en….. ondernemerschap

6 July 2018, 09:18 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Denken we er wel eens over na HOE we overkomen bij anderen… en vragen we ons dan af of dat precies is zoals we WILLEN overkomen? Er zijn kernwoorden die te pas en te onpas worden gebruik om een kwalificatie aan te geven.

Denk hierbij aan: we zijn professioneel (ehhh ja uiteraard),  servicegericht (ja ja), leveren goede kwaliteit (oké…), we zijn onderscheidend (waarin dan…) en ga zo maar door.

Wat zeggen deze woorden nu eigenlijk?  In mijn perceptie precies helemaal niets!! Dat geldt hetzelfde voor de uitspraak " ik ga mijn best doen om…. Hoezo je best doen? Dat is toch het minste wat je kan doen?

Iedereen kan wel aangegeven 'goed' te zijn, maar als ik het niet voel of zie, dan betekent het niks.

Ik zou zo graag zien dat er meer mensen zijn die vanuit het hart (recht vanuit het hart!) en met passie (lees: heel veel plezier) opereren, zonder trucjes, met de poten in de klei, no-nonsens en zonder wollige verhalen.

Dan is het direct duidelijk of je bij elkaar past (in de breedste zin des woord).

We moeten gewoon authentiek zijn (en blijven).

Veel verschil (doordat niet iedereen 'hetzelfde zegt – en is) betekent (nog) meer keuze. Hoe fijn is dat!

Overtreffend zijn omdat je gewoon bent wat je doet. Ongedwongen, gezellig en hard werken. Keihard werken. De schouders er onder, twentyfour/zeven, bereikbaar zijn en altijd de klant VOOR zijn. Niet achter de feiten aan maar altijd 10 stappen eerder zijn dan de klant. Heerlijk, daar haal ik voldoening uit, in alles wat ik doe. En niet alleen zakelijk.

Wat zou de wereld er mooier uitzien als we meer voor elkaar doen,  elkaar dingen gunnen en onvoorwaardelijk voor elkaar kiezen. Samenwerken betekent ook veel meer de verbinding aangaan en daardoor ontstaat er ook een connectie.

Het klinkt misschien wat emotioneel (dat is ook zo) maar het is wel vanuit het hart geschreven.

Zonnige groet,

Benedikte Zijlstra