De HTM werkt aan een plan om het in- en uitchecken mogelijk te maken bij de haltes en op de perrons in plaats van in de trams zelf. Het gaat om een gigaklus, die niet één-twee-drie zal zijn gerealiseerd, maar het Haagse openbaar-vervoerbedrijf zegt er serieus werk van te maken, omdat het plan uiteindelijk alleen maar voordelen lijkt te bieden.

Volgens de HTM zullen instappen en uitstappen dan niet langer tot vertragingen leiden, zoals nu op drukke lijnen soms het geval is. Ook hoeven tramstellen die met kapotte kaartlezers worden geconfronteerd niet meer voor reparatie naar de werkplaats te worden gehaald, wat nu nog tot verstoringen van de dienstregeling leidt. Bovendien hoeven haastige reizigers dan nooit meer hun uitcheck te missen.

Volgens woordvoerder Ernst Moeksis van HTM gaat het in totaal om 600 tramhaltes. Voor de bussen geldt het nieuwe plan niet; ten eerste zijn er op de bussen minder reizigers dan op de trams en bussen kennen al een gescheiden instap (voorin) en uitstap (veelal in het midden van de bus).

Het geschikt maken van 600 tramhaltes met ten minste meerdere in- en uitcheckpalen zal een aanzienlijke investering vergen, die de HTM op dit moment becijfert. Daarnaast zijn er nog andere vragen die moeten worden beantwoord: hoe kunnen de palen vandalisme-bestendig worden gemaakt en hoe kunnen ze het best van stroom worden voorzien. Op dit moment kan de HTM dan ook nog niet zeggen wanneer het plan kan worden uitgevoerd. Collega-bedrijf RET in Rotterdam werkt al met in- en uitcheckpalen bij haltes en op perrons voor zijn trams en metro’s. HTM en RET zitten samen in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

(foto: HTM

Laat een reactie achter