Fred en Elly Meershoek stoppen er mee: ‘Einde van een mooi kapperstijdperk’

4 June 2018, 08:28 uur
Geld & Recht
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Tijdens een druk bezochte receptie namen Fred en Elly Meershoek in Mariahoeve aan ’t Kleine Loo afscheid van hun zo geliefde kapsalon. Het ondernemersechtpaar heeft op deze locatie na maar liefst veertig jaar de kapsalon over gedaan over Emiel en Madeleine Zuidgeest, die het bedrijf in hun keten ‘Leon Zuidgeestkappers’ gaan voortzetten.

,,Een bijzonder emotioneel moment’’, reageert Fred Meershoek die tijdens de receptie samen met Elly handen tekort kwam om alle tientallen klanten, relaties en vrienden de hand te schudden. ,,Ik kan bijna niet geloven dat het nu echt zover is. Maar we hebben in alle opzichten een geweldige tijd en een geslaagd zakelijk leven gehad’’.

In Rijswijk begonnen Fred en Elly Meershoek op de Penninglaan hun kappersloopbaan onder de naam ‘Coiffure Alfred’ met een relatief kleine winkel. Na zes jaar vond er een verbouwing plaats, omdat het allemaal te kleinschalig werd. ,,Via een vertegenwoordiger kwamen we een aantal jaren daarna in winkelcentrum Mariahoeve terecht’’, aldus Fred. ,,Het was liefde op het eerste gezicht.In 1978 begonnen we in Mariahoeve. Vanaf de eerste dag heeft de zaak en onze aanpak goed gelopen. Op een gegeven moment hadden we zelfs vijf filialen’’.

Plezier

Elly heeft al die jaren als de leidinggevende de zaak in Mariahoeve gerund. ,,We hebben al die jaren met veel plezier gewerkt’’, zegt Elly. ,,We deden werkelijk van alles met allemaal leuke mensen om ons heen. Het heeft ons leven enorm verrijkt. We hebben alles bij elkaar 51 jaar in het kappersvak gezeten. Er zijn nog steeds klanten van het eerste uur. We hebben met veel mensen dan ook een speciale band opgebouwd. De klanten waardeerden ons vakmanschap en de gezellig informele sfeer in de zaak’’.

Periodes

,,We hebben de periode van wassen, watergolven en van föhnen meegemaakt’’, vult Fred aan. ,,Toen kwam de permanent-periode en de opkomst van alle kleuren in het haar. We maakten van al die verschillende modefases heel veel werk. Het knippen werd steeds belangrijker. Kappers die dat niet in de vingers hadden, vielen op een gegeven moment echt door de mand. Bij ons stond altijd de kwaliteit voorop. Er was zodoende ook sprake van een goede prijs/ kwaliteit verhouding. In combinatie met een stukje vriendelijkheid was dat de combinatie van ons succesverhaal’’.

Hoe nu verder?

Fred en Elly Meershoek maken graag mooie reizen. ,,Dat gaat in de toekomst zeker ook gebeuren’’, lacht Fred. ,,Elly is er een meester in om mooie reizen uit te kiezen. Toen we veertig jaar geleden begonnen, hadden we goed personeel en in Miranda kwam er een top bedrijfsleidster, waardoor we vrij makkelijk op reis konden’’.

,,Het leven naast het werk was voor ons altijd al belangrijk’’, besluit Elly. ,,We hebben veel mooie dingen gedaan waarbij ‘quality time’ voorop stond’’.

Tot slot…

Fred: ,,We zijn bijzonder blij met Emiel en Madeleine Zuidgeest. Hiermee is de continuïteit van ons bedrijf gewaarborgd. Dat geldt ook voor het personeel. Emiel wil ons overigens niet kwijt. Hij zei: ‘zolang je leeft, mag je bij ons naar de kapper’’.

Door Bart Bakker