Het perspectief van verschillende generaties.

Ik had een hele mooie baan, maar ook altijd de wens om te ondernemen.
Ik ben altijd kritisch op mijn eigen ideeën. ‘Is mijn plan wel toekomstproof?’
Maar nu ben ik het echt aan het doen. Alle reddingsboeien los en iets nieuws in de markt zetten. De reacties op mijn idee zijn wisselend. Van af en toe een ijzige stilte tot veel enthousiasme. Ach, zonder wrijving….

Ben Tiggelaar schreef vorig jaar in de NRC dat de best presterende topbestuurders slim zijn, sociaal verstandig, beheerst en vaak ook een beetje saai. Mijn omschrijving van topbestuurders? Mensen met verstand van zaken, in staat om een grote organisatie aan te sturen, mensen te motiveren, thuis op wet- en regelgeving, risico’s, aansprakelijkheid etc.

Maar er is ook iets anders dat me op valt. In gesprek met topbestuurders mist soms de aansluiting bij actuele ontwikkelingen. Een mooi voorbeeld was het onbegrip over en weer tussen Mark Zuckerberg en de Amerikaanse Senaat afgelopen april. De afstand tussen invloedrijke bestuurders en digital natives zou mijn inziens. niet zo groot mogen zijn.

Met de snelle technologische, maatschappelijke en sociale ontwikkelingen kan het toch van niemand verwacht worden dat je het allemaal doorgrondt? En heb je naast verschillende vakinhoudelijke expertise, juist ook verschillende generaties nodig om elkaar en de ontwikkelingen te begrijpen en te bevragen?

Daarom zoek ik nu jonge ondernemende professionals om toe te voegen aan bv. Raden van Advies en Raden van Commissarissen. Juist om meer van en met elkaar te leren en samen goeie vragen te stellen. Ik zoek niet alleen kandidaten, maar zeker ook bestuurders die van het nut en de noodzaak van verschillende perspectieven overtuigd zijn.

Uit de vele reacties die ik ontvang ben ik gelukkig niet de enige die dit een goed idee vind. Wekelijks spreek ik jonge ondernemende professionals die vanuit hun vak behoefte hebben aan meer contact met de boardroom omdat ze van mening zijn dat de aansluiting mist.

Het zijn professionals uit alle windstreken die vaak door een combinatie van nieuwe technologie, bestaande vakgebied en eeuwenoude vraagstukken nieuwe businessmodellen uitbouwen. Die mensen wil ik verbinden aan de bestuurders van Nederland.

Of mijn nieuwe werk toekomstproof is? Ik ga het zien. Voorlopig is het nog liefdewerk oud papier (veel liefde en eigenlijk vooral mail), maar wat is het gaaf om te doen!

Eén ding weet ik zeker; zolang ik binnen mijn bedrijf verschillende scenario’s kan toetsen bij zoveel uiteenlopende mensen, waar ik elke dag van leer, moet het lukken om aansluiting te houden.

Marie-Leontine de Graaf

www.boardrefreshment.nl