'Dagelijks verkeersinfarct in Leidschendam'

7 April 2018, 09:00 uur
Geld & Recht
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De Leidschendamse ondernemer Mark Baars, die met zijn bedrijf in de Venestraat zit, heeft op zijn Facebookpagina een helder betoog geschreven over het Damcentrum als het gaat om de verkeersproblemen. Mars Baars schrijft het volgende.

Eindelijk een oplossing voor het Leidschendams verkeersprobleem?…NOTHet sluisgebied te Leidschendam in huidige vorm is ongeveer 130 jaar oud, er reed in die tijd een enkele auto, paard en wagen of een fiets en het woord file moest nog worden uitgevonden. Beide bruggen werden benut dus van enige verkeersdruk was geen sprake.

Toen op een zeker moment de oude Venestraat als hoofdslagader overbelast raakte, ruimde men huizen om een extra ontsluiting naar de achtergelegen straat te maken maar nog altijd waren beide bruggen ter beschikking voor het doorgaande verkeer.

We maken een tijdsprongetje naar het heden.

- Lokale busverbindingen heeft men door de tijd geschrapt.

- De verkeersdrukte is verveelvoudigd alleen in de laatste 10 jaar al zijn er 1 miljoen auto’s bijgekomen en deze groei zet door.

- De Vinex lokatie Leidschenveen heeft met bijna 21000 inwoners de nodige invloed op de directe omgeving veroorzaakt.

- De herontwikkeling van centrum van Leidschendam is in volle gang en zal op korte termijn meer inwoners bergen dan ooit.

- Veel van deze (nieuwe) bewoners hebben (boven)modale inkomens en werken buiten Leidschendam met als logisch gevolg één of meerdere auto’s per gezin.

- Het sluisgebied is inmiddels ontwikkeld naar een recreatieve trekpleister en trekt meer en meer bezoekers.

- Watersport is populair en de brug gaat in het vaarseizoen dan ook veel vaker open dan 130 jaar terug.

- Een extra oververbinding, is onder druk van vastgoedontwikkelaars van tafel geveegd, die bouwen liever dure huizen waar een broodnodige verkeersader zou kunnen liggen.

- En als toetje komt er een vernieuwd mega winkelcentrum (dat mikt op regionale bezoekers) met als enige oostelijk hoofd aanvoerroute een tunnel die nu al tekort schiet.

Kortom nogal wat veranderingen.

Wat amper veranderde, was de dorpse infrastructuur, althans die werd zelfs minder goed, want tegenwoordig is er nog maar één oude brug beschikbaar voor doorgaand verkeer in plaats van twee en de straten zijn nauwer geworden.

Dus maakt Leidschendam dagelijks een verkeersinfarct mee, zeker in het zomerseizoen. De lokale bevolking schreeuwt al geruime tijd om een oplossing.

EN DIE KOMT ER, WANT…..Vandaag lees ik dat de verantwoordelijk wethouder ‘een campagne wil opstarten om het gedrag van automobilisten te beïnvloeden.’

Uh wat….is dit echt het beste wat men weet te verzinnen? Want dan is wel duidelijk dat ze zich met dit onderwerp echt geen raad meer weten. De dagelijkse files zijn toch al ontmoedigingscampagne van zichzelf zou je denken. En nu moeten een paar postertjes gaan bijdragen aan enige oplossing? Echt waar?…1 april is toch alweer voorbij!?

Ondertussen snakken de bewoners naar een serieuzere oplossing terwijl ze de rookwalmen van stilstaande auto’s inhaleren en krijgen de gemeentelijke bestuurders benauwd want een goede oplossing heeft men duidelijk ook niet. De conclusie is helder, de komende decennia zucht het oude centrum nog onder de verkeersdruk en is de (verkeers)lucht nog niet geklaard.