App helpt kwetsbare voetgangers bij oversteken

4 December 2019, 10:17 uur
Algemeen
mainImage

Je zal maar oud zijn, slecht ter been, en je bent bang die gevaarlijke kruispunt bij jou in de buurt over te steken. Haasten voor stoplichten leidt maar al te vaak tot ongelukken, maar het standaard verlengen van de groentijd zorgt weer voor opstopping.

Woensdag 4 december lanceert de gemeente Rijswijk een app die kwetsbare voetgangers helpt om veiliger over te steken. De gemeente start een project waarbij voetgangers op twee kruispunten in de stad langer groen licht krijgen, zodat zij voldoende tijd hebben om veilig de overkant te bereiken. De twee kruispunten waar de benodigde technologie wordt geïnstalleerd zijn de kruispunten  Sir Winston Churchilllaan/Doctor H.J. van Mooklaan  en de kruising Sir Winston Churchilllaan /Burgemeester Elsenlaan. De app werkt op basis van GPS-lokalisatie met een naderingsalgoritme. 

Door de GPS-positie van de telefoon op een slimme manier te gebruiken, weet het verkeerslicht dat een voetganger met de CrossWalk app wil oversteken. De tijd dat het stoplicht op groen staat, wordt afgestemd op de snelheid van de voetganger. Op deze manier krijgen alleen voetgangers die het nodig hebben langer groen licht en zijn de gevolgen voor het overige verkeer tot een minimum beperkt. De app detecteert ook blinden en slechtzienden op en schakelt automatisch de rateltikker – de geluidshulp bij verkeerslichten – weer in. Normaal staan die tikkers ’s avonds laat uit om de geluidsoverlast voor omwonenden te voorkomen. Zo bevordert de app de veiligheid en het comfort van de oudere en kwetsbare voetganger, terwijl de leefbaarheid in de buurt wordt vergroot. Nadat de app op een smartphone is geïnstalleerd hoeven de gebruikers niets anders te doen dan met hun telefoon oversteken.

De telefoon kan tijdens het wandelen opgeborgen blijven, want er is geen actieve handeling nodig om langer groen licht te krijgen. Vanwege de vergrijzing, het aantal mensen dat langer thuis blijft wonen en gevaarlijke situaties met andere groepen kwetsbare voetgangers, zoals schoolkinderen, heeft de gemeente voor deze pilot met CrossWalk gekozen. De gemeente hoopt zo de veiligheid voor deze doelgroepen te verbeteren. In een later stadium wordt de pilot geëvalueerd, waarbij wordt gekeken naar de werking van de app en gevolgen van de doelgroep. Bijkomend voordeel van het gebruik van deze app is ook dat er geen dure infrastructuurwijzingen hoeven te worden toegepast.

Tilburg

Het Brabantse Tilburg had in 2017 de Nederlandse en waarschijnlijk Europese primeur van deze CrossWalk. Ook in het buitenland was veel belangstelling voor deze primeur in Tilburg. In andere plaatsen wordt geëxperimenteerd met fietsers apps. Die ontwikkelingen passen weer in een breder toekomstbeeld, de overheid investeert nog tot het eind van dit jaar zo’n 90 miljoen in het project Talking Traffic (Pratend Verkeer).

Het is niet toevallig dat de pilot in Rijswijk juist woensdag begint. ’s Avonds organiseert de gemeente Rijswijk het Smart City stadscongres in De Loods. Met de start van een ‘Smart City Living Lab’  wil de gemeente duidelijk maken hard op weg te zijn een ‘Smart City’  te worden. Een Smart City is een gemeente waar ondernemers en inwoners vooruit denken over de wisselwerking tussen ruimtelijke ordening, milieu en bereikbaarheid. De gemeente hoopt dat dit alles leidt tot een grotere sociale betrokkenheid, een beter gebruik van grondstoffen en een gezonder leefklimaat. De lancering van de CrossWalk app loopt vooruit op de stad van de toekomst waar geen drukknoppen op verkeerslichten meer nodig zijn, maar zelf nadenken en de verkeerscirculatie regelen.

 

Tekst en Foto: Peter Petit