Velen blijven zich inzetten voor ijscoman Moes

24 November 2020, 12:42 uur
Politiek
mainImage
hartvoordenhaag.nl

Het gaat blijkbaar velen aan het hart dat ijscoman Moes Pekedemir dreigt te verdwijnen uit het Haagse straatbeeld. Niet alleen is er een inwoner van de stad die een ludieke actie heeft opgezet, ook raadslid Ralf Sluijs heeft zich vastgebeten in de zaak. Andermaal komt hij deze week in actie om ervoor te zorgen dat de 'wereldberoemde' ijscoman ook na 1 december oa bij het Binnenhof zijn ijs mag verkopen.

Daarvoor dient de gemeente Moes wel een ontheffing te verlenen voor zijn oude, vervuilende karren, die worden aangedreven door een tweetaktmotor. Want die zijn over ruim een week verboden in de stad, met slechts de mogelijkheid van ontheffing voor enkele dagdelen. De andere optie voor Moes, zijn wagens ombouwen tot een elektrische, is financieel volgens hem niet haalbaar.

Het idee van een bezorgde en betrokken Hagenaar is om alle mensen die met eenzelfde tweetaktmotor blijven rondrijden, een aantal dagdelen in te laten leveren voor Moes. Als dat er maar genoeg zouden zijn, denkt hij, zou Moes met zijn huidige karren gewoon vanaf de stalling naar de vaste standplaatsen kunnen rijden, elke dag een ritje van 10 minuten. In dat plan zit behalve de bereidheid van lotgenoten nog een grote 'maar', de gemeente moet wel toestemming geven voor zo'n constructie, en die kans lijkt niet heel groot aangezien de verantwoordelijken zoals wethouder Liesbeth van Tongeren de ontheffing voor Moes tot nu toe steeds hebben geweigerd. Ziji ziet liever dat Moes zijn wagens inderdaad laat ombouwen tot elektrisch aangedreven karren.

Hart voor Den Haag/Groep de Mos-lid Sluijs wil het nu via de gemeenteraad spelen. Hij is in tegenstelling tot de gemeente niet bang dat een ontheffing voor Moes zorgt voor een veelvoud aan aanvragen voor een ontheffing. “Ik heb gevraagd om een ontheffing specifiek voor oldtimer-ijscokarren. Het gaat om alle karren, een stuk of 8, en Moes is daar het bekendste voorbeeld van.”