Veel plannen voor P+R Hoornwijk

20 January 2021, 14:59 uur
Politiek
mainImage

Het college heeft meerdere ideeën over hoe om te gaan met de P+R Hoornwijk. Dat heeft mede te maken met een onderzoek uit 2019 naar de bezettingsgraad van de vijf P+R-terreinen in Den Haag. Van die vijf was de bezettingsgraad in Hoornwijk verreweg het laagst met 48 procent. Van de 443 plaatsen waren er gemiddeld 212 bezet.

Bij de andere vier liep de bezettingsgraad van 94 (De Uithof) via 97 (Ypenburg en Laan van NOI) op tot 99, Mariahoeve. Dat betekent dat zeker bij grotere evenementen de P+R zijn capaciteitsgrenzen bereikt, aldus het college woensdag in een brief aan de commissie Leefomgeving. 

Hoornwijk is in de vijf een geval apart, omdat de parkeergelegenheid in 2016 is verplaatst, van de zogeheten N-kavel naar een parkeergarage aan de Laan van Hoorn. Dat gebeurde in het kader van de bouw van de Rotterdamsebaan. Nu die bijna voltooid is en de opening nadert, doet zich de kans voor, aldus het college, op de oude kavel weer een P+R te vestigen groter en gunstiger gelegen (dichter bij de afrit A13 / A4 en de tramhalte) en met meer uitstraling.

Het zou ook een belangrijke slag betekenen in het Haagse P+R-aanbod, zowel kwantitatief als kwalitatief, stelt wethouder Robert van Asten. Onderzoek moet gaan uitwijzen of de terugverhuizing een wenselijke ontwikkeling is, welke kosten hiermee gemoeid zijn en wat eventuele vervolgstappen zijn om dit mogelijk te maken. Sowieso verwacht het college na de opening van de Rotterdamsebaan door betere bewegwijzering in de omgeving de vindbaarheid van de huidige P+R verbeteren.

Het college speelt daarnaast met het idee de Strandexpress vanaf Hoornwijk weer in te stelen. Tot 2017 was op P+R Hoornwijck in de zomermaanden die voorziening operationeel. Bezoekers konden op de P+R parkeren en gebruik maken van de Strandexpress (speciale strandtram 5) richting Scheveningen. In dat jaar is de voorziening vervangen door Park + Beach vanaf parkeergarage CS New Babylon. 

In het kader van het actieplan maatregelen aanpak overlast Scheveningen en Kijkduin wordt nu verkend of de Strandexpress in de zomer van 2021 kan terugkeren, aanvullend op Park + Beach vanaf CS New Babylon.