Gevoel en feiten verschillen bij veiligheid Paul Krugerlaan

18 November 2020, 10:19 uur
Politiek
mainImage
Digitaal Dagblad
'Branchering' Paul Krugerlaan klinkt vriendelijker

Het gevoel van omwonenden van de Paul Krugerlaan dat er steeds vaker te hard wordt gereden op de laan en dat er veel ongelukken gebeuren, stroken niet helemaal met de gegevens van de gemeente. Uit metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid op de laan onder de toegestane 50 km/uur is, dat het 's nachts iets hoger ligt maar nog steeds niet verontrustend.

Ook zou het volgens de cijfers van de gemeente niet zo zijn dat er extreem veel ongelukken gebeuren op de laan. In de periode 2017-2020 gaat het volgens de cijfers van de gemeente om 110 verkeersincidenten, en dat betreft dan botsingen met geringe schade tot de ongelukken met ernstige gevolgen. Geen reden voor de gemeente om op korte termijn aanpassingen in de laan aan te brengen, daarvoor komen gevaarlijkere stukken weg in de stad meer in aanmerking.

Dat antwoordt het college deze week de raadsleden Janice Roopram en Jelle Meinesz. De fractieleden van Hart voor Den Haag/Groep de Mos hadden in vragen aan het college gesproken over het regelmatig ontvangen van verontrustende signalen van buurtbewoners, ondernemers en verkeersdeelnemers. Het tweetal gaf aan 'zich ernstige zorgen te maken over het uitblijven van maatregelen om ongelukken en het structureel hard rijden te voorkomen'.

Het college geeft aan te betreuren dat er een gevoel van verkeersonveiligheid is. Het is zich daarnaast bewust van de lastige situatie van de fietsers op de Paul Krugerlaan. Die hebben inderdaad niet de beschikking over een zogeheten 'eigen infrastructuur', een vrij fietspad. Door de handhavingsorganisatie te laten controleren op dubbel parkeren moet het voor fietsers iets makkelijker, minder gevaarlijk worden door de straat te fietsen.