Bijna 300 miljoen euro naar duurzame mobiliteit

17 December 2020, 15:59 uur
Politiek
mainImage
Fietsersbond

Het college heeft donderdag duidelijk gemaakt dat het met bijna 300 miljoen euro aan Eneco-gelden de stad de komende decennia niet alleen bereikbaar wil houden, ondanks de forse groei van het aantal inwoners, maar ook dat de stad leefbaar en verkeersveilig moet zijn/blijven. Al eerder was de afgelopen weken duidelijk geworden waar grote delen van dat geld aan zou worden besteed: 125 miljoen euro bijvoorbeeld aan de Koningscorridor, 40 miljoen euro aan Ruim baan voor de Fiets en ruim 35 miljoen euro naar nieuwe trams.

Omdat mobiliteit 'niet ophoudt bij de gemeentegrenzen, werken we onze plannen uit samen met regiopartners zoals de buurgemeenten, de MRDH en de provincie en waar nodig met het Rijk', aldus wethouder Robert van Asten donderdag bij de presentatie van alle plannen. Den Haag is namelijk bij veel plannen niet de enige belanghebbende partij, dat zijn de andere partijen soms ook en daarom wordt gesproken over gezamenlijke bekostiging. 

Het college heeft de ambitie om ZuidWest niet alleen dichter bij de binnenstad te brengen maar ook om het gebied met een lightrail te verbinden met het Westland. De huidige verbindingen, lijnen 3 en 4, kennen nu capaciteitsknelpunten en zijn na de tramtunnel eigenlijk onvoldoende snel. Daarom investeert het college 25 miljoen euro in de Leyenburgcorridor.

Ook gaat er 3,5 miljoen euro naar de HagaHUB omdat de kwaliteit van halte Leyenburg nu niet voldoed aan de verwachtingen van reizigers, de aantrekkelijkheid en kwaliteit van deze belangrijke HUB in ZuidWest moet worden verbeterd. 

Het college wil met een investering van 15 miljoen euro de Groene Schenkverbinding aan laten sluiten op de Centrumring. Er komt dan niet alleen veel ruimte vrij in de Rivierenbuurt, maar ook op het Rijswijkseplein. Zo zal de tram hier veel tijdwinst kunnen gaan halen, wat goed is voor de exploitatie van het gehele netwerk. 

In het programma Slim & Schoon naar Stad & Strand werkt de gemeente samen met de MRDH, NS en HTM om reizen met OV, fietsen deelsystemen te verbeteren. De 10 miljoen euro Eneco-gelden wordt aangevuld met 15 miljoen euro van de NS en 5 miljoen euro van de MRDH.