Vragen over Huygenstunnel/ Koningscorridor

15 December 2021, 09:48 uur
Lokaal
mainImage
De Binckhorst

Op 9 november jl. heeft de gemeente Leidschendam-Voorburg een brief gestuurd naar de  Metropoolregio Rotterdam Den Haag als inbreng voor de doorontwikkeling van de  Groeiagenda Zuid Holland.

De brief omvat een voorstel voor de uitwerking van de Huygenstunnel/Koningscorridor. Het voorstel werd ondersteund door de gemeenten Zoetermeer en Den Haag. Deze brief is ook ter kennis gebracht aan het Platform waarin de inspraak voor de Openbaar Vervoerverbindingen vanuit De Binckhorst is ondergebracht.

CDA-raadslid Jan Hendriks zegt hierover: De Adviescommissie MRDH zou in haar vergadering van 1 december jl. wordt geïnformeerd  over de voorstellen die binnen zijn gekomen voor de 3e tranche van het groeifonds. Het punt werd echter van de agenda gehaald. Navraag leerde dat voor de 3e tranche geen aanvraag  werd verwacht. Aanvragen dienen op 9/1/2022 gereed te zijn. Aangegeven werd dat het  maatschappelijk nut van deze aanvraag nog niet duidelijk was”.

Gezien de grote impact die de voortgang van deze aanvraagprocedure heeft, ook voor de afweging van passende keuzes voor voorgestane OV-verbindingen voor ontsluiting van De  Binckhorst, heeft de CDA-fractie de navolgende vragen:

1. Is de informatie juist dat de bestuurscommissie MRDH de aanmelding voor het ‘onder de grond brengen’ van het gebied van de3 A12 (Utrechtse Baan) en het spoor tussen  de Vlietzone en Den Haag Centrum heeft teruggestuurd?

2. Is ‘het terugsturen’ gepaard gegaan met een begeleidende brief en – zo ja – kunnen  wij beschikken over een afschrift daarvan?

3. Is er aanvullende informatie opgevraagd? Klopt het gegeven dat aanvragen voor de 3e tranche uiterlijk 9 januari a.s. kunnen worden ingediend? Zo ja: Zijn de betrokken  gemeenten in staat en bereid om deze aanvullende informatie voor 9 januari a.s. op te  leveren? Is er een planning gemaakt om de aanvraag onderdeel uit te laten maken van de 3e tranche?

4. Zijn er andere vervoersaanvragen voor de 3e  tranche van het Groeifonds te verwachten vanuit de regio van de MRDH (bv. Rotterdam)? Zo ja: welk traject betreft dit?

5. Als bovengenoemde planning niet wordt gehaald: Welk proces staat het college in dat  geval voor ogen? Hoe kan worden zeker gesteld, dat keuzes rondom de OV[1]verbindingen vanuit De Binckhorst niet strijdig zijn met de voorgestane ontwikkeling van de Huygenstunnel c.q. de Koningscorridor?