Ten aanzien van het Masterplan, betreffende de bereikbaarheid CID Binckhorst, werd tijdens de raadsvergadering Den Haag door inwoner Tim van Kooten.
Zijn tekst als luidt.
Geachte voorzitter, leden van de raad, mijn naam is Tim van Kooten. Ik woon aan de Overburgkade in Voorburg-West, tegenover de hoogbouw van Frank is Een Binck.
Het Masterplan voorziet in de aanleg van een snelle Openbaar Vervoerlijn. Deze HOV tramlijn splitst zich in twee takken door Voorburg: van Den Haag CS naar Station Voorburg en van Den Haag CS via Voorburg naar Rijswijk/Delft.
Namens de bewonersgroepen uit Voorburg en Rijswijk vraag ik u dit plan te splitsen in twee afzonderlijke dossiers. De besluitvorming en uitvoering kan daarmee in de toekomst afhangen van de voortgang in de woningbouw en de vervoerskeuzen.
In vele zienswijzen is door ons een voorkeur uitgesproken voor het tracé T2 over de Zonweg met verdiepte ligging onder de Maanweg en ondergrondse aanlanding bij station Voorburg.
Het Zonweg tracé loopt door het hart van de Binckhorst en kan zowel de nieuwe woningen langs de Zonweg als de bedrijvigheid rond de Mercurius- en Regulusweg bedienen. Dit tracé heeft als voordeel, dat de ecologische Broekslootzone langs de Maanweg niet wordt aangetast, en nog versterkt kan worden, zoals in het Omgevingsplan en de zienswijze van AVN (Algemene Vereniging Natuurbescherming voor Den Haag en omstreken) is vermeld.
De tak naar Rijswijk/Delft, wordt gezien als alternatief voor HTM lijn 1. Maar voortzetting van de huidige lijn 1 (naar de Haagse Hogeschool, het ROC en het Station HS) wordt vanuit Rijswijk en Delft juist bepleit.
Het tracé over de Geestbrugweg leidt tot halvering van het aantal trams naar centrum Den Haag, wat niet alleen voor Rijswijkse OV-gebruikers, maar ook voor de ondernemers, restaurants, musea en culturele instellingen in de Haagse binnenstad een negatieve ontwikkeling is. De tak naar Rijswijk/Delft wordt peperduur.
Drie oudere bruggen op de Binckhorst moeten voor deze tram worden vervangen, en het bestaande straatprofiel biedt nauwelijks ruimte aan een vrije tramlijn. Dit tracé is niet geschikt te maken voor een snelle HOV-verbinding met Delft en levert alleen maar nadelen op voor Voorburg en voor de Geestbrugweg in Rijswijk.
Denk aan infrastructurele issues (veiligheid, ontsluiting) en sociaal-maatschappelijke gevolgen (doorkruising/afsluiting van de wijk). Het tast het woon- en leefklimaat daar ernstig aan.
Laat de HOV-tramlijn op het tracé naar Rijswijk vervallen en laten wij ons concentreren op het tracé over de Zonweg naar Voorburg Station, als onderdeel van de Koningscorridor van Scheveningen naar Zoetermeer.