CDA-raadslid Jan Hendriks is op de barricaden gesprongen. "In de media wordt gemeld, dat – uitgaande van een brief van B&W van Den Haag aan haar gemeenteraad – het tracé van tramlijn 6 tussen Transvaal en AEGONplein zodanig wordt aangepast dat er nieuwe Avenio-trams kunnen rijden", zegt hij. "Voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor minder validen en ouderen en de bereikbaarheid van Den Haag Centrum is het van het grootste belang dat ook het tracé in Leidschendam-Voorburg tot aan de Kastelenring wordt aangepast. De Avenio-trams hebben immers een lage instap.
Op eerdere vragen gedateerd 26-11-2019 heeft het college aangegeven dat naar verwachting in 2024 op het tracé van lijn 6 de haltes worden aangepast op trams met een lage vloer. In het stuk van de gemeente Den Haag ontbreekt echter de verwijzing naar Leidschendam-Voorburg. Het voorgaande geeft de fractie van het CDA aanleiding tot de navolgende vragen:
1. Is de conclusie terecht dat er geen aanpassingen zijn voorzien voor het tracé van tramlijn 6 in Leidschendam-Voorburg en dat de
vernieuwing daarmee aan Leidschendam-Voorburg voorbijgaat?
2. Zijn de antwoorden op de op 26-11-2019 gestelde vragen correct, dat de aanpassingen aan de haltes in 2024 worden doorgevoerd?
3. Zijn er meer aanpassingen aan het tracé noodzakelijk, bijvoorbeeld voor de nieuwe wagons? Zo ja, zijn deze evenzeer voorzien en waneer?
4. Kunnen we ervan uit gaan dat de benodigde aanpassingen om lijn 6 ook in Leidschendam-Voorburg toegankelijk te maken voor Avenio-trams aansluitend op de planning van de gemeente Den Haag worden uitgevoerd?
5. Worden er aanpassingen in het tracé van lijn 6 in Leidschendam-Voorburg overwogen die samenhangen met de gewenste verbinding tussen station Mariahoeve en The Mall of the Netherlands? Zo ja, welke aanpassingen worden daarbij overwogen?