De vervoerders dienen jaarlijks hun voorstel voor de nieuwe dienstregeling van tram, metro en bus (de vervoerplannen) bij de MRDH in. De MRDH toetst deze aan de geldende kaders en heeft ontwerp-vervoerplannen 2026 aan de colleges van de 21 gemeenten en aan andere partijen gestuurd voor reactie.
Bezuiniging van 110 miljoen euro op het regionale OV. Het Rijk wil 110 miljoen euro bezuinigen op het ov in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam (VRA).
Gaat dit plan door dan kunnen we niet om een forse prijsverhoging van de metro, tram en bus heen en zullen er minder bussen gaan rijden. De MRDH, VRA en de vervoerders zetten alles op alles om dit te voorkomen. In de vervoerplannen is dan ook geen rekening gehouden met een bezuiniging. Een kabinet dat zegt te staan voor betrouwbaar en betaalbaar ov kan niet anders dan afzien van het korten op ons ov. Onze inwoners moeten op goed en voldoende ov kunnen rekenen.
Vervoerplanprocedure
De 21 gemeenten van de Metropoolregio kunnen reageren op de ontwerp-vervoerplannen van HTM, RET en EBS. Gemeenten hebben zelf de keuze om wel of niet raden en/of inwoners te betrekken bij het opstellen van hun reactie op de ontwerp-vervoerplannen 2026. Het METROCOV, de provincie Zuid-Holland en Qbuzz ontvangen de vervoerplannen ook en mogen reageren. De reactietermijn voor colleges van B&W, METROCOV, de provincie Zuid-Holland en Qbuzz loopt vanaf 12 maart 2025 tot en met 16 mei 2025.
Als u als inwoner wilt reageren op de ontwerp-vervoerplannen (de basis voor de dienstregelingen van tram, metro en bus) dient u uw reactie te richten aan uw eigen gemeente. De gemeenten dragen zorg voor een eventuele opname in hun reactie naar de MRDH.
Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Op 9 juli 2025 behandelt de bestuurscommissie Vervoersautoriteit de vervoerplannen en stelt de Nota van Reactie vast. Vervolgens zal op zondag 4 (EBS) of maandag 5 januari 2026 (HTM en RET) de nieuwe dienstregeling 2026 ingaan.