Wijlen Onno Brokke, algemeen directeur van GranFood, is tot FoodManager van het Jaar verkozen. Het betreft een postume erkenning. Onno Brokke is in mei jl. overleden. Hij woonde in Voorburg en had als ondernemer regionale bekendheid.
Het jury-oordeel luidt als volgt:
“Onno Brokke trad in 1989 in dienst bij GranFood, het bedrijf achter onder andere het merk Grand’Italia. Hij vervulde er jarenlang commerciële en marketingfuncties, hij zou er vele jaren werkzaam blijven, en vanaf 2009 in de functie van general manager van GranFood. Onder zijn leiding groeide het merk Grand’Italia uit tot het onbewiste pastamerk in de Nederlandse levensmiddelensector. Met Grand’Italia werd pasta van hoge kwaliteit – volledig durumtarwe – de nieuwe standaard voor de Nederlandse consument.
Onno Brokke was een vooruitziende manager, die vasthield aan regelmatige vernieuwing, niet alleen voor wat betreft pasta, maar ook voor ‘de volledige Italiaanse keuken’, zoals die in Nederland steeds meer geliefd werd.
Doordat Onno Brokke trouw bleef aan GranFood en er tot aan zijn overlijden bleef werken, heeft hij jarenlang consistent aan dezelfde missie kunnen voortbouwen. En die keuze maakt hem tot een uniek persoon in de supermarkt- en levensmiddelensector.
Daarnaast kunnen we Onno Brokke omschrijven als een netwerker zonder weerga. Hij was een ‘bekendheid’ in de hele sector, markant, origineel, empathisch en altijd geïnteresseerd in het welzijn van de ander.”
De bekendmaking van de FoodManager van het Jaar vond plaats tijdens het Nationaal Food Congres (gehouden op 13 en 14 november in het Grand Hotel Amrâth Kurhaus in Scheveningen).
De FoodManager van het Jaar is een initiatief van FoodPersonality, maandblad, site en nieuwsbrief voor de supermarkt- en in bredere zin de levensmiddelensector.
De FoodManager van het Jaar wordt gekozen in vier beoordelingsronden.
De raad van advies van het Nationaal Food Congres (het evenement waarop de bekendmaking plaatsvindt) vraagt de deelnemers van het congres (in het jaar ervóór) om kandidaten op te geven, en stelt een ‘shortlist’ samen of kiest één kandidaat. Vervolgens buigt een andere jury zich over deze shortlist/kandidatuur: de laatste vijf gekozen FoodManagers van het Jaar (voor zover zij in de gelegenheid zijn). Dit jaar zijn dat (met daarbij de functies die zij op dit moment vervullen; en in alfabetische volgorde):
• Erik Bras, voorzitter rvc Signature Foods
• Marit van Egmond, voormalig ceo Albert Heijn
• Timo Hoogeboom, voormalig ceo Hak
• Koen Slippens, ceo Sligro Food Group
• Ton van Veen, voormalig ceo Kon. Jumbo Food Groep
• hieraan is Joost Manassen toegevoegd, voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres (en werkzaam als partner bij De Transformatie Groep)
Als laatste vindt overleg plaats met de voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL, koepelorganisatie supermarktketens) en met de voorzitter van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI, koepelorganisatie levensmiddelenfabrikanten). De CBL-voorzitter is Bert Roetert, de FNLI-voorzitter is Ronald Prince (ceo Royal Smilde Foods).
Hoofdredacteur Gé Lommen van FoodPersonality is niet-stemhebbend voorzitter van de jury van voormalig FoodManagers van het Jaar.
De volgende criteria zijn bepalend voor de jurering:
De FoodManager van het Jaar:
• heeft door zijn of haar inzet een belangrijke vernieuwing binnen de eigen organisatie gerealiseerd;
• boekt door middel van een duidelijke langetermijnstrategie veel succes;
• heeft zijn/haar organisatie tot een florerend geheel ontwikkeld;
• heeft met zijn/haar creativiteit een bijdrage geleverd aan noodzakelijke vernieuwing binnen de levensmiddelenbranche;
• is een charismatisch leider die zich duidelijk van andere managers onderscheidt;
• bouwt uitstekende relaties op met marktpartijen.
Dit jaar is er voor de 28e keer een FoodManager van het Jaar bekendgemaakt. Voorgangers van Onno Brokke zijn (met daarachter het bedrijf of instelling waar zij in het jaar van uitverkiezing werkzaam waren, met de benaming van toen):
2024 - Koen Slippens (Sligro Food Group)
2023 - Timo Hoogeboom (Hak)
2022 - Marit van Egmond (Albert Heijn)
2021 - Ton van Veen (Kon. Jumbo Food Groep)
2019 - Erik Bras (Signature Foods)
2018 - Leo Linders (Jan Linders Supermarkten)
2017 - Laurens Sloot (EFMI Business School)
2016 - Frank Weijers (Unilever); een postume erkenning voor de in 2016 overleden Weijers
2015 - Marcel Oosterwijk (Lidl Nederland)
2014 - Gerard van Dulmen (Superunie)
2013 - Peer Swinkels (Bavaria)
2012 - Sander van der Laan (Albert Heijn)
2011 - Frits van Eerd (Jumbo Supermarkten)
2010 - Patrick Reekmans (FrieslandCampina)
2009 - Fons Deen (Deen Supermarkten)
2008 - Hans Struik (Struik Foods Europe)
2007 - Dick Boer (Albert Heijn)
2006 - Frans Fredrix (Superunie)
2005 - Frans Barel (Refresco)
2004 - Karel van Eerd (Jumbo Supermarkten)
2003 - Jaap Lagerweij (Sperwer/Plus Retail)
2002 - Johan Lokhorst (Peijnenburg)
2001 - Jaap Bastmeijer (Nettorama)
2000 - Klaas van den Doel (Sperwer)
1999 - Joop Kalksma (Campina)
1998 - Jan Brouwer (Schuitema)
1997 - André Michel (Konmar)
(In verband met de coronapandemie heeft in 2020 geen uitverkiezing van de FoodManager van het Jaar plaatsgevonden. Ook heeft er geen Nationaal Food Congres plaatsgevonden in dat jaar.)