Onafhankelijk advies milieueffect-rapport Binckhorstt-racé

4 March 2021, 16:54 uur
Lokaal
mainImage

In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau die in het najaar 2020 ter inzage lag voor iedereen, staan de kaders voor de milieueffectrapportage beschreven. Er staat bijvoorbeeld in welke alternatieven (tracé, inpassing en type openbaar vervoer) onderzocht worden en aan welke criteria en methoden deze alternatieven worden getoetst.

De Commissie voor de milieueffectrapportage heeft een onafhankelijk advies uitgebracht over de inhoud van het milieueffectrapport. In de Nota van Antwoord reageerden deze week de colleges van B&W van Leidschendam-Voorburg en Den Haag op de binnengekomen zienswijzen en het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage. De Notitie Reikwijdte en Detailniveau en de Nota van Antwoord zijn te vinden op www.binckhorstbereikbaar.nl

Bewonersplatform
In de zienswijzen gaven veel mensen aan beter betrokken te willen worden bij het onderzoek naar de openbaar vervoer-verbinding. Deze maand start de projectorganisatie daarom met een bewonersplatform bestaande uit een vaste groep van ongeveer 15 vertegenwoordigers van bewoners en ondernemers uit Voorburg, Rijswijk en Den Haag. Onder leiding van een onafhankelijk voorzitter gaan de deelnemers van het bewonersplatform met elkaar in gesprek over de verschillende alternatieven van openbaar vervoer, de effecten op de omgeving en de voor- en nadelen van de verschillende routes. Kort na iedere bijeenkomst van het bewonersplatform vindt een online inloopsessie plaats. Hierin koppelt de projectorganisatie terug wat er is besproken en kunnen deelnemers vragen stellen.

Meer woningen, meer bedrijven, inzet op snel en frequent openbaar vervoer
Tot 2040 komen er in het Haagse Central Innovation District (CID) en de Binckhorst zo’n 25.000 woningen en 30.000 banen bij. CID-Binckhorst ligt tussen de stations Hollands Spoor, Den Haag Centraal en Voorburg. Om het gebied ook in de toekomst prettig leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar te maken is beter openbaar vervoer en uitbreiding van fiets- en looproutes noodzakelijk. Zo ontstaat een aantrekkelijk en goed bereikbaar gebied.