Meer aandacht voor de leerlingen in verouderde panden?

18 November 2022, 08:10 uur
Lokaal
mainImage
Voorburgs Dagblad
Het schoolplein van het Sint Maartenscollege.

Scholen en onderwijsinstellingen zijn nu een heel jaar hard aan de slag om hun leerlingen en studenten te helpen met de gevolgen van de coronacrisis. Dat levert verschillende resultaten op, zo blijkt uit de nieuwste voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs. Ook zien docenten dat sommige leerlingen en studenten minder gemotiveerd zijn en meer moeite hebben met leren. Dat schrijven onderwijsministers Dijkgraaf en Wiersma aan de Tweede Kamer.

Bij leerlingen in het primair onderwijs en de onderbouw van de middelbare school zijn er verschillen zichtbaar in de toetsresultaten van het vorige schooljaar 2021-2022. Bij begrijpend lezen zijn leerlingen op de basisschool over het algemeen zo goed als bij. De resultaten van het vak Engels op de middelbare school zijn zelfs meer verbeterd dan verwacht. Daar staat tegenover dat in sommige vakken de leerlingen vorig schooljaar nog steeds minder vooruit zijn gegaan dan verwacht.

Dat is het geval bij spelling in het primair onderwijs, rekenen-wiskunde in zowel het primair als het voortgezet onderwijs en Nederlands in het voortgezet onderwijs. Leraren verklaren de verschillen doordat leerlingen bij sommige vakken vooral extra vlieguren moeten maken om de stof in te halen, zoals bij lezen, en dat deze extra uren nu gemaakt zijn. Bij rekenen-wiskunde gaat het meer gestapeld: als je een deel van de stof niet begrijpt, is het moeilijker om de vervolgstof onder de knie te krijgen. Dit vraagt dus blijvende aandacht van scholen.

Toch hebben diverse schooldirecteuren een dubbel gevoel bij bovenstaand persbericht van het ministerie van Onderwijs, omdat de huisvesting van de schoolgebouwen momenteel ver achter blijft. Als de basisfaciliteiten niet goed zijn, hoe kun je dan goed (extra) onderwijs leveren? Dit bleek onlangs uit een rondleiding en een aanvullend debat op het Sint Maartenscollege in Voorburg. Voor al de gebouwen van het Maartens en het Dalton College zijn er dermate slecht aan toe dat dit ten koste gaat van het onderwijs. Wethouder Jeffrey Keus is dan ook om hulp gevraagd. Er moet snel een aantal investeringen gebeuren. 


Door: Bart Bakker