Leidschendam- Voorburg zoekt lid commissie Bezwaarschriften

8 November 2021, 04:33 uur
Lokaal
mainImage

Heb jij ervaring en affiniteit met lokaal bestuur en een brede maatschappelijke belangstelling? Kom jij graag snel tot de kern van de zaak en kun je je snel een oordeel vormen? Dan leren wij jou graag kennen! Wij zijn op zoek naar twee vaste nieuwe leden van de commissie voor bezwaarschriften (sociale kamer) en twee vaste nieuwe leden van de commissie voor bezwaarschriften (algemene kamer).
 

Wat je doet
Als lid van de commissie voor bezwaarschriften ben je betrokken bij het horen van belanghebbenden die bezwaar hebben gemaakt tegen een besluit van de gemeente. In kamer I (algemeen) kan het bezwaar bijvoorbeeld gaan over een omgevingsvergunning of een ontheffingsbesluit Winkeltijdenwet. In kamer II (sociale kamer) gaat het over bijzondere bijstand of de WMO. Je neemt gemiddeld 1 keer per maand deel aan een hoorzitting. Tijdens een hoorzitting behandelt de commissie drie tot vier bezwaarschriften per zitting, die dan duurt van 16.30 tot circa 19.30 uur. Na de hoorzitting neem je deel aan de raadkamer om samen met de andere commissieleden te komen tot een schriftelijk advies aan het bevoegd gezag (college of burgermeester) dat een beslissing op het bezwaarschrift dient te nemen.
 

Wat wij van je vragen
 

Academisch werk- en denkniveau
Gedegen kennis van en ervaring met de Algemene wet bestuursrecht
Gedegen kennis van en ervaring met Wabo, Wob, Apv en de Omgevingswet voor Kamer I
Gedegen kennis van en ervaring met de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugdwet voor Kamer II
Bekendheid en/of ervaring met de werkzaamheden van een bezwaarschriftencommissie
Bekendheid en/of ervaring met de gemeentelijke organisatiestructuur
In staat om bestuurlijke besluiten te toetsen aan de eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid
In staat tot een onafhankelijke en oplossingsgerichte oordeelsvorming
Brede maatschappelijke belangstelling, sociaal betrokken en empathisch vermogen
Flexibele instelling en op samenwerking gericht
Goede communicatieve en analytische vaardigheden
Geen deel uitmaken en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar
 

Wat wij je bieden
Benoeming voor een termijn van vier jaar (bij voorkeur met ingang van 1 maart 2022) met een mogelijkheid van een eenmalige verlenging van vier jaar
De tijdsbesteding bedraagt circa 8 uur per maand
Een vaste vergoeding per bijgewoonde vergadering (€ 139,49)
Reiskostenvergoeding
Onkostenvergoeding voor een IPad/laptop
 

Over de afdeling
De gemeente Leidschendam-Voorburg werkt met een onafhankelijke commissie voor bezwaarschriften. De commissie bestaat uit onafhankelijke leden die bekend zijn met het beleid en de gemeente en er tegelijk voldoende afstand toe hebben. De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad of de burgemeester over ingediende bezwaarschriften. Hierbij onderzoekt de commissie zowel de rechtmatigheid als de doelmatigheid van het gemeentelijk handelen. De commissie is verdeeld in twee kamers, waarbij Kamer I hoort en adviseert over bezwaarschriften in het algemeen bestuurlijk en ruimtelijk domein en Kamer II over bezwaarschriften in het sociaal domein. Kamer II brengt ook advies uit aan de bestuursorganen van de gemeenten Voorschoten en Wassenaar over genomen besluiten op het gebied van Werk en Inkomen. Elke kamer is verdeeld in clusters, met daarin een vaste voorzitter en twee commissieleden. Afhankelijk van het aantal ingekomen bezwaarschriften vinden de hoorzittingen in Kamer I twee keer per maand plaats op donderdag vanaf 16.30 uur. De hoorzittingen in Kamer II vinden 3 keer per maand plaats op dinsdag vanaf 16.30 uur.

Goed om te weten
Neem voor meer informatie over deze vacature contact op met Lex Kroese of Marjolein Topee, secretarissen van de commissie voor bezwaarschriften, via telefoonnummer 14 070.
 
Solliciteren
Reageren kan tot en met vrijdag 26 november 2021. De eerste gesprekken vinden plaats in de tweede week van december 2021. Geef in je sollicitatie aan of je een voorkeur hebt voor Kamer I of Kamer II. Sollicitaties worden alleen in behandeling genomen als ze voor sluitingsdatum van de vacature binnen komen via het online sollicitatieformulier.

Integriteit 
Wij hechten als organisatie veel waarde aan integriteit. Het aanvragen van een verklaring omtrent gedrag (VOG), een diplomacontrole en een identiteitscontrole behoren dan ook tot de selectieprocedure. Daarnaast kan het nagaan van referenties onderdeel uitmaken van het sollicitatieproces.

Solliciteren kan via deze link