Binnen het Technasium van het Veurs Lyceum werken de leerlingen aan opdrachten voor de gemeente en bedrijven. Hierbij leren leerlingen samenwerken, onderzoek doen en nog veel meer vaardigheden die zij later heel goed kunnen gebruiken. Dit als aanvulling op het reguliere lesprogramma van de school.
Vergroten van de biodiversiteit
In december hebben de brugklasleerlingen in groepjes oplossingen gepresenteerd aan de gemeente Leidschendam-Voorburg om de biodiversiteit in de omgeving van het Veurs Lyceum te vergroten. De opdracht was gegeven door Melitta van Bracht, voorvrouw van de gemeente Leidschendam-Voorburg en tevens stadsecologe. De brugklasleerlingen – voor hen was dit de eerste keer! – werkten in groepjes aan een oplossing gedacht vanuit bijen en aan een oplossing voor vogels. De oplossingen varieerden van vogeleilanden in de vijver langs de Noordsingel, tiny forests op verschillende plekken, een grote bloementuin voor zwembad De Fluit (zie foto), verwarmde nestkastjes om de vogels de winter door te helpen, speciale bijenkasten op groene daken met een belangrijke rol voor de bewoners (die als dank dan natuurlijk verse honing kunnen halen). De opdrachtgever en haar collega’s waardeerden de inventieve oplossingen en waren verrast over de kennis waarover veel leerlingen bleken te beschikken. De gemeente pakt de ideeën van onze leerlingen waarschijnlijk verder op.
Opdracht van de lokale bibliotheek
Onze tweede klas Technasium leerlingen maakten recent een herontwerp voor de inrichting van de bibliotheek aan de Vliet in Voorburg. Zij hebben een nieuwe inrichting nodig om kinderen en jongeren naar de bibliotheek te trekken en de leerlingen vormden daarmee voor een deel zelf de doelgroep. Naast een aantrekkelijke inrichting moesten de leerlingen ook zorgen voor interactieve toepassingen. Opbrengsten van de leerlingen voor de bibliotheek waren: een ontwerp van een olifant met een glijbaan annex boekenkast voor de allerkleinsten en een hip volkswagenbusje om in te zitten/lezen voor de wat oudere jeugd. En als interactieve toepassing bedachten de leerlingen een interactief digitaal systeem dat suggesties geeft voor leuke boeken.
Samenwerken
“Het is zo mooi om te zien dat leerlingen leren samenwerken en aan echt relevante opdrachten voor allerlei externe partijen in de regio werken. Daarmee leren onze leerlingen niet alleen belangrijke vaardigheden zoals samenwerken, creatief denken, plannen en communiceren, maar zien zij ook waarom ze iets doen. De leerlingen zijn in de Technasiumlessen altijd zo gemotiveerd. De opdrachten van de gemeente en diverse bedrijven uit de buurt hebben namelijk een duidelijk doel en leerlingen ervaren het daardoor nog meer. Ik ben er trots op dat het Veurs Lyceum een Technasium is geworden, het is motiverend en modern onderwijs”, vertelt rector Philip de Vries.
Meer weten over het Veurs Lyceum en ons Technasium? Surf naar: www.veurslyceum.nl Daar vind je diverse filmpjes over de school, inclusief ons Technasium. Hier staat ook informatie voor geïnteresseerde leerlingen en ouders/verzorgers uit groep 8