Een slim en creatief idee van leerlingen uit groep 7 en 8 van basisschool De Cascade heeft geleid tot een unaniem gesteunde motie in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Tijdens het kindervragenuur op 23 september stelden Sam, Feli, Tjeu en Lamar een innovatieve oplossing voor om de verkeersveiligheid rondom school te verbeteren én kinderen meer te laten bewegen.
Hun voorstel: een route naar school waarin kinderen QR-codes kunnen scannen die punten opleveren. Vervolgens kunnen deze punten worden ingewisseld voor een kleine beloning of om mee te beslissen over een leuke schoolactiviteit. Zo worden kinderen gestimuleerd om lopend/fietsend naar school te gaan, in plaats van met de auto gebracht te worden.
Leerlingen van basisschool De Cascade komen tijdens het kindervragenuur met een voorstel om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren.
Verkeersveiligheid
Aandacht-LV was zo onder de indruk van het idee, dat zij het hebben vertaald naar een motie. De motie “Slimme stappen naar school” is erop gericht om verkeersveiligheid, beweging en plezier te combineren. Op die manier worden kinderen (en hun ouders) gestimuleerd om vaker naar school te lopen of fietsen. In de motie wordt het college opgeroepen om samen met basisscholen te onderzoeken of zo’n systeem haalbaar is in Leidschendam-Voorburg. Daarbij worden bestaande initiatieven zoals ikhighfive.nl en scool2walk.com meegenomen in de vergelijking.
De motie is door alle partijen mede ingediend. Een bijzonder resultaat dat volledig op het conto mag worden geschreven van de leerlingen van De Cascade.
Trots
“Dit is een prachtig voorbeeld van hoe kinderen zelf met slimme oplossingen komen voor problemen in hun omgeving. We zijn trots dat we als raad hun idee kunnen steunen. Supertof dat het ook echt gerealiseerd wordt,” aldus Lieke Muller namens Aandacht-LV. “Het mooist is natuurlijk om te zien hoe kinderen zelf meedenken en oplossingen aandragen om hun omgeving beter te maken. Hopelijk inspireert dit resultaat ook volwassenen om concrete ideeën aan te dragen bij de gemeenteraad. Met zulke betrokken leerlingen is de toekomst van de lokale politiek bij hen in goede handen”.
Het college zal de mogelijkheden onderzoeken en de gemeenteraad uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026 informeren over de uitkomsten en eventuele vervolgstappen.
Wethouder Keus reageert tijdens het kindervragenuur op het idee van de leerlingen van basisschool De Cascade.