Met het akkoord komt geld beschikbaar voor de aanleg van de tramverbinding, aanpassing van spoorviaducten, aanvullende bereikbaarheidsmaatregelen, zoals betere looproutes, fietspaden en meer deelmobiliteit en het verbeteren van de woon- en leefkwaliteit in bestaande wijken. De tramverbinding is nodig voor de bereikbaarheid, omdat er plannen zijn voor de bouw van 35.000 woningen in het gebied CID - Binckhorst. De financiële afspraken die nu tussen het Rijk en de regio zijn gemaakt zijn onder voorbehoud van de inhoudelijke besluitvorming over de OV-verbinding.
Zienswijzen
Afgelopen zomer konden belanghebbenden een zienswijze geven op de voorlopige voorkeur voor een tramverbinding tussen Den Haag Centraal, Voorburg station en Rijswijk/Delft. Er zijn veel zienswijzen binnengekomen waarin veel zorgen worden geuit over de voorlopige voorkeursvariant. De reactie op de zienswijzen wordt meegenomen in de uiteindelijke besluitvorming door het college en de gemeenteraad begin 2023.
Overige investeringen
Er is ook een flink aantal andere investeringen aangekondigd die een positief effect hebben op de bereikbaarheid van onze gemeente. De fiets en OV hebben een belangrijke plek in de plannen. Er wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in de fietsverbinding tussen onze gemeente en Leiden in combinatie met de verbreding van de A4 Burgerveen/N14. Daarnaast gaat de bereikbaarheid met het OV in en rond onze gemeente erop vooruit. Onder andere door het vaker laten rijden van Randstadrail lijnen 3 en 4 en de metrolijn E die allemaal door onze gemeente lopen. Ook zijn er plannen voor een snellere, comfortabeler en meer frequente busverbinding tussen Zoetermeer en Leiden via de N206. Dit pakt gunstig uit voor de bereikbaarheid met het OV van Stompwijk. Langs de spoorlijn Leiden – Dordrecht worden verschillende stationsgebieden verbeterd, waaronder het stationsgebied Laan van NOI.