De betrokken inwoonster Addie Timmer- Van der Hoeven heeft de volgende mail gestuurd.
Nu de drie kavels aan het Oosteinde nr. 241 : 880 m2 wonen (halfvrijstaand met garage) , nr. 243 wonen/bedrijvigheid : 628 m2 en nr. 245 (direct naast Randstadrail): 1043m2 in Voorburg los van elkaar te koop zijn aan geboden bij Makelaar Mares, met een totale oppervlakte van 2550 m2, lijkt het een buitenkans als de gemeente het initiatief neemt om de kavel direct naast het ov-knooppunt aan te kopen, dan wel te bevorderen dat er een plan wordt ontwikkeld met een inpandige openbare fietsenstalling onder maaiveldniveau of bovengronds met fietskluizen.
Eerder was daar de voormalige bloemen- en plantenzaak Furore gevestigd. De grond van de laatste kavel ligt al jaren braak. Voor het geheel van de drie kavels wordt 1,75 miljoen gevraagd. Na aftrek van de genoemde bedragen voor Oosteinde 241 850.000 euro en Oosteinde 243 700.000 euro is duidelijk wat voor deze derde kavel van 1043 m2 wordt gevraagd.
William Developments b.v. heeft na jaren van stilstand afgezien van het voornemen om op deze plek vijf nieuwe woningen te gaan bouwen. Met de gemeente was geen overeenstemming bereikt over het bouwvolume.
De locatie ligt direct aan de haltes van diverse bus- en tramlijnen (bus 45/46, tram 19) en de randstadrail Leidschendam-Voorburg.
Nu er in de gemeente Leidschendam-Voorburg erg veel nieuwe woningen zijn gebouwd en nog een aanzienlijk aantal woningen is voorzien, blijkt dat de openbare fietsenstallingen daarmee geen gelijke tred houden. Sterker het is het stiefkind van de rekening. De gemeente draagt wel al jaren bij aan de exploitatie van diverse parkeergarages in wooncomplexen in onze gemeente en is daar niet open over om hoeveel geld dit jaarlijks gaat. Een voorbeeld is de parkeergarage aan het Damplein in Leidschendam. Nu de rekenkamercommissie alleen nog onderzoek wil doen naar intergemeentelijke aangelegenheden blijft de hoogte van subsidiering als de doos van Pandorra gesloten.
Raad neem het voortouw en steun mijn initiatief voor meer openbare fietsenstallingsplaatsen op deze kavel van Oosteinde 245. Het trafo-station kan naar achteren op de diepe kavel worden verplaatst. Een eenmalige kans: neem de handschoen op om het nog te realiseren met of zonder derden, zoals Pro Rail en projectontwikkelaars. Het bevordert het gebruik van het OV.
Het initiatief lijkt uitstekend te passen bij de vandaag aangekondigde ambitie van de provincie Zuid-Holland die staat opgeschreven in het Nationaal toekomstbeeld fiets op hoofdlijnen, een eerste inventarisatie van mogelijke fietsinvesteringen in heel Nederland voor de komende jaren. Gemeenten, provincies en vervoerregio's hebben op een rijtje gezet wat er mogelijk is om een landelijk dekkend netwerk mogelijk te maken. Gisteren door staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (I en W) en Henk Brink (voorzitter Tour de Force) is dit initiatief gepresenteerd. Het uitbreiden van het aantal fietsenstallingen bij (bus)stations ziet ook gedeputeerde Floor Vermeulen als een belangrijke taak. Zuid-Holland kent ook een aanzienlijke woningbouwopgave: tot 2030 komen er 200.000 woningen bij.
Gedeputeerde Floor Vermeulen is er ook een groot voorstander van. Gemeente grijp je kans.