Haagse OnderwijsAcademie op bezoek bij ‘s Gravendreef College

8 September 2024, 09:28 uur
Lokaal
mainImage

De Haagse OnderwijsAcademie was op bezoek bij ‘s Gravendreef College, onderdeel van de Spinoza Schlengroep, in Leidschendam op Fluitpolderplein.

Op 19 september op SC Delfland: Dominique Sluijsmans: Anders toetsen en formatief handelen

Niet toetsen om te scoren, maar toetsen om te leren. Vind je ook dat er veel te veel toetsen afgenomen worden? Voel je aan dat jouw leerlingen meer bezig zijn met scoren dan dat ze daadwerkelijk aan het leren zijn? Het kan anders! Deze lezing geeft een visie van toetsing die de ontwikkeling en motivatie van leerlingen stimuleert: en dus niet belemmert.

Wat bespreken we?
We benaderen toetsing niet als technische hindernis, maar als een kans! Samen onderzoeken we hoe we toetsing tot een waardevol onderdeel van het leerproces kunnen maken. Door toetsing te benaderen als waardevolle data kunnen we zinvolle vervolgacties ondernemen. Tegelijk is verandering complex: hoe stellen we verankerde ideeën over toetsing ter discussie?

Deze lezing omvat:
Het evalueren van de huidige situatie: Hoe toetsen we nu, waarom en wat zijn de resultaten?
Het bouwen van een frisse visie op toetsing, gericht op leren in plaats van presteren.
Het herinrichten van ons toetsproces: we verzamelen data, geven het betekenis en formuleren een actieplan.

Verloop lezing
Deze lezing is een deep-dive waarin de expert haar visie deelt over de wijze waarop toetsing een plaats kan krijgen in het curriculum. Dit alles in het belang van de leerling.

Wat heb je eraan?
Na deze lezing kijk je met een nieuwe blik naar toetsing. Je bent in staat jouw toetsen zo in te richten dat het de ontwikkeling en motivatie van leerlingen stimuleert. Samen zetten we leren boven presteren en creëren we een toetscultuur die echt werkt!

Wil jij ook op weg naar minder toetsen met de nadruk op leren in plaats van presteren? Schrijf je vandaag nog in en neem de eerste stap op weg naar een nieuwe toetscultuur.

www.dehoa.nl