Om heling en diefstal van goederen effectiever tegen te gaan, heeft de burgemeester van Leidschendam-Voorburg het Digitaal Opkopersregister (DOR) en het Digitaal Opkopersloket (DOL) aangewezen als verplichte systemen voor handelaren in tweedehands goederen. Dit besluit is op 15 juli 2025 ingegaan.
Minder ‘onzichtbare’ handel
Het DOR en DOL maken de in- en verkoop van gebruikte of ongeregelde goederen beter inzichtelijk. Handelaren zijn wettelijk verplicht om hun transacties bij te houden in een doorlopend en gewaarmerkt register. Door dat digitaal te doen, wordt het makkelijker om toezicht te houden en om signalen van heling snel te herkennen. Het DOR is gekoppeld aan landelijke systemen zoals www.stopheling.nl. Als er een voorwerp met een verdacht serienummer wordt geregistreerd, krijgt de politie automatisch een melding. Zo kunnen strafbare feiten sneller worden opgespoord. Het digitaal opkopersregister is 1 van de middelen in de bredere aanpak tegen ondermijnende criminaliteit, zoals woninginbraken en (brom)fietsdiefstal.
Gezamenlijke aanpak met boa’s en politie
De gemeente wil voorkomen dat gestolen spullen makkelijk kunnen worden doorverkocht. Daarom werkt ze met het digitaal opkopersregister. Deze maatregel helpt om beter te controleren en te handhaven, én om handelaren te ondersteunen bij het naleven van de regels. Strafrechtelijke acties of bestuursrechtelijke maatregelen kunnen ook volgen als een handelaar zich niet aan de regels houdt. Denk aan een waarschuwing of zelfs tijdelijke sluiting van de zaak.
Voldoet aan privacyregels
De gemeente heeft een dienstverleningsovereenkomst gesloten met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Deze is juridisch en technisch getoetst en voldoet aan alle eisen op het gebied van informatiebeveiliging (BIO) en privacywetgeving (AVG).